Danske rederier holder kursen
Krisetider: Selv om den finansielle krise i dag er svær at overskue, ventes der fortsat pæne resultater for i år. Finansieringsproblemerne er ikke kun dårligt nyt - de fjerner bekymringen for overkapacitet.
Af Finn Bruun
- Det er svært at spå om, hvordan finanskrisen kommer til at forløbe. Vi er nok alle sammen blevet overrasket over, hvor dramatisk den udviklede sig. Der kom lidt brandudsalg over situationen, og aktiekurserne faldt. Vi har da også set nogle fald i fragtraterne. Men man skal dog lige lægge mærke til, at det niveau de falder til, stadig er levedygtige rater.
Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, i en kommentar til finanskrisen.
Han vurderer, at rederierne stadig kommer ud med gode overskud i år og måske også næste år.
- Men det er klart, at der kommer pres på. Det har vi hele tiden vidst. Den – trods alt - positive effekt for os ved finanskrisen er, at når man ser på det meget store ordreprogram på skibe verden over, som vel er i en størrelsesorden på 700 milliarder dollars, så vil nogle af dem nu blive aflyst. Bl.a. nogle af de mere spekulative. Vi ser jo ordrer til kinesiske værfter, hvor værftet end ikke er bygget endnu. Nogle af disse ordrer forsvinder.
Der vil dog stadig være ordrer i en størrelsesorden 500-600 mia. kr.
- Og dem kan bankerne ikke finansiere, som det ser ud nu - selv om de gerne ville. Så selv projekter fra fornuftige redere til fornuftige værfter vil ikke blive realiseret, fordi banken ikke har likviditet til det, fastslår Jan Fritz Hansen.
Vi er velpolstrede- Men vores rederier er generelt rimeligt velpolstrede, og de danske banker er jo ikke blandt de værst ramte. Vi tror derfor, at vi godt kan fortsætte med vores ordrer, mens mange af de andre ikke bliver til noget, siger Jan Fritz Hansen.
Han påpeger, at det har ligget som en sort sky ude i horisonten, at de meget store ordreprogrammer kunne ødelægge fragtmarkedet og give overkapacitet. Nu ser det ud til, at frygten for det uvejr kan aflyses.
- Den store udfordring i øjeblikket er, om finanskrisen bliver så slem, at selv solide og fornuftige projekter på andre områder ikke kan finansieres eller om bankerne kan risikere at blive så berørte, at de ikke kan gennemføre almindelige transaktioner for os så som remburs-forretninger, overførsler, belåninger og almindelige serviceydelser. Altså så det går ud over både handel og søfart. Det har der været enkelte eksempler på, men lad os nu lige se tiden an, siger vicedirektøren.
- Det vigtigste er at skyen over ordreprogrammet er på retur, så der for os bliver tale om en af de win-win situationer, som vi altid stræber efter, siger Jan Fritz Hansen.