Normalisering af varebilssalget
VanFlash: Antallet af nyindregistrerede kassevogne er faldet med godt 11 procent.
Af Lars Lassen
Salget af gulpladebiler under 3,5 tons går som bekendt rigtigt skidt efter afgiftsomlægningen i foråret 2007, der sendte de mange ombyggede personvogne på gule nummerplader til tælling. De rigtige varebiler – fabriksbyggede kassevogne og chasssier, der er designet til arbejdsbrug – slap stort set fri af det dramatiske dyk sidste år.
Tværtimod slog salget af kassevogne alle rekorder i 2007. Danmarks Transport-Tidende har hentet rå data over antallet af nyindregistrerede varebiler i segmentet kassevogne over 2,5 tons hos De danske Bilimportører fra 2005 frem til udgangen af august i år.
De viser, at der i år er blevet nyindregistreret 12.649 kassevogne frem til udgangen af august. Til sammenligning blev der nyindregistreret 14.230 kassevogne i de første otte måneder af 2007. Det er et fald på godt 11 procent.
Men 2007 var som nævnt et rekordår og ser man lidt længere tilbage, så er der stadig tale om ganske høje salgstal.
I 2005 blev der kun nyindregistreret 9782 kassevogne i perioden, mens der blev nyindregistreret 12.481 i 2006. Dermed er der stadig nyindregistreret flere kassevogne i år end i 2006 og sammenligner man med 2005, så ligger antallet af nyindregistreringer næsten 30 procent højere.
Tallene bekræfter det portræt af markedsudviklingen for professionelle vans, som flere danske importører tegnede over for Danmarks Transport-Tidende på IAA-messen i Hannover.