Hybrid slider fra Nissan
Nissan præsenterer Cabstar med hybrid drivlinje.
Af Lars Lassen
Nissan kunne på IAA-messen i Hannover præsentere den lette lastvogn Cabstar i en miljøvenlig udgave. Drivlinjen i Cabstar Hybrid er et enkeltkoblingssystem, som består af den eksisterende 3,0-liters (ZD30) dieselmotor med 150 hk, en omformer og diverse styreenheder, samt en elmotor. Teknologien er udviklet i samarbejde med ZF, som er Nissans teknologiske partner inden for hybridteknologi.
Batteriet er et lithium-ion-batteri, som kommer fra Nissans joint venture-samarbejde med den førende japanske virksomhed NEC.
Nissans beregninger viser angiveligt, at brændstofforbruget med Cabstar Hybrid kan reduceres med 30 procent afhængigt af kørestil.
Cabstar Hybrid er udstyret med innovativ stop-/startteknologi, som automatisk standser motoren for at spare brændstof.
Regeneration af energi fra opbremsning er en anden af funktionerne i Cabstar Hybrid. Denne funktion betyder, at den kinetiske energi, der udvikles ved opbremsning, opsamles i batteriet.
Det er uvist, om denne grønne udgave af Cabstar kommer i produktion og om den så vil komme til Danmark.
Automatiseret gearskifteLidt mere jordnært så kan den konventionelle udgave af Nissan Cabstar – der også markedsføres af Renault under navnet Maxity – nu leveres med en ny automatiseret manuel gearkasse. Det vil sige, at bilens computer styrer en mekanisk gearskifterobot, så chaufføren - som det kendes fra automatgear - slipper for kobling og gearskifte.
Gearkassen er udviklet ud fra 6-trins-gearkassen, og det nye system er ligeledes udviklet i samarbejde med ZF.
Desuden er interiøret i Cabstar blevet opdateret – med øget komfort og køreglæde for fører og passager som resultat.
ll@transporttidende.com