23948sdkhjf

Vognmænd presset fra flere sider

Lavkonjunktur: Lavere aktivitetsniveau, pris-konkurrence, flere tab og skærpede finansieringskrav øger behovet for tilpasning, siger revisor Kaj Glochau fra KPMG.

Lavkonjunktur: Lavere aktivitetsniveau, pris-konkurrence, flere tab og skærpede finansieringskrav øger behovet for tilpasning, siger revisor Kaj Glochau fra KPMG.



Af Gwyn Nissen

Vognmænd, der udelukkende kører for speditioner, er det svageste led i transportkæden i krisetider.

Det vurderer statsautoriseret revisor og partner i KPMG, Kaj Glochau, der blandt andet har transportområdet som sit speciale.

- Disse vognmænd har ikke noget forhold til slutkunderne og har ikke udviklet løsninger, som knytter dem til slutkunden. De har således kun et parameter og det er prisen. Det gør dem meget følsomme, siger Kaj Glochau.

Han peger på, at tilpasning er den eneste udvej, hvis virksomhederne vil styre uden om problemerne.

- Det er ganske vist ikke noget gunstigt tidspunkt at skulle sælge materiel: markedet efterspørger ikke materiel som har gjort de seneste år. Men mit bud: gør det alligevel – tilpas virksomheden og tag de tab, det giver, siger KPMG-revisoren.

Presset øget

- Transportvirksomhederne bliver påvirket på flere områder: Der er et lavere aktivitetsniveau, de får lavere priser som følge af en øget konkurrence og de skal regne med, at tage deres del af de tab, der generelt vil være som følge af et stigende antal konkurser generelt i dansk erhvervsliv, siger Kaj Glochau.

Endelig stiller også pengeinstitutter og leasingselskaber større krav til kunderne. Men her kan der være en lille lettelse på vej i form af de internationale redningspakker, der nu er på plads.

- Det er dog for tidligt til at vurdere, om de virker. Under alle omstændigheder er tingene ikke som de har været for et halvt år siden, siger KPMG’s ekspert på transportområdet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047