Udfordringer og muligheder
Lavkonjunktur: Blandede fremtidsudsigter for transporterhvervet i kølvandet på finanskrisen.
Af Lars Lassen
Gigantiske statslige blodtransfusioner til den kriseramte banksektor herhjemme og i resten af verden har i skrivende stund sat en stopper for finanskrisen. Dermed er fokus nu rettet mod den globale lavkonjunktur, der allerede har sat sig mærkbare spor i transportsektoren.
Skibsfarten er ramte kraftige ratefald, luftfragten oplever markant tilbagegang og selv danske vognmænd har ikke så travlt som tidligere.
Danmarks Statistik (DST) kunne i september berette om markant vækst for danske lastvognes internationale trafik i 2. kvartal i år. Men opgørelsen over godstransportarbejdet på danske lastvogne viste også, at den overraskende fremgang – efter flere års tilbagetog – blev mere end modsvaret af et betydeligt fald i den nationale vejgodstransport. Samlet set er transportarbejdet på danske lastvogne i de seneste fire kvartaler (Q3 2007 til Q2 2008) faldet med syv procent til 20,2 mia. tonskilometer, sammenlignet med de forrige 12 måneder.
Ikke entydigtMen billedet er ikke entydigt. Ser man på eksempelvis på danske virksomheders salg ifølge Danmarks Statistik, så har virksomhederne i sektoren transport, post og tele øget deres salg med 2,7 procent i perioden januar-august 2008 sammenlignet med samme periode året før.
Til sammenligning steg salget i alle danske virksomheder kun med 0,8 procent. Ser man udelukkende på august, så steg transportvirksomhedernes salg med 3,1 procent, mens salget generelt i dansk erhvervsliv faldt med 1,2 procent set i forhold måneden før.
Nedgang hos kunderneNedgangen er især tydelig inden for byggeri og anlæg, samt i industrien.
DST opgjorde i september nettoforventningen i industrien til -12, et drop fra -9 i august, der primært skyldes at industrivirksomhedernes rapporterer om markante fald i ordrebeholdningerne.
Kun inden for fremstilling af varige forbrugsgoder forventer industrien øget produktion og beskæftigelse.
Værre ser det ud i byggeriet, hvor sen sammensatte konkjunkturindikator faldt med syv procentpoint til -23 fra august til september. Det vil sige at byggeri og anlægs egen vurdering er faldet med 40 procentpoint siden den toppede i midten af 2006.
Transporten ramtDST’s tilsvarende undersøgelse af konjunkturerne i serviceerhvervene viser et markant skifte i transportvirksomhedernes opfattelse af erhvervsklimaet. Mens der generelt i serviceerhvervet var en positiv nettoforventning på 15 i september, så var nettoforventningen til omsætningen i transport -5.
Transportbranchen har i flere år været med til at trække opad i konjunkturregnskabet i serviceerhvervene, men ikke længere.
21 ud af 100 adspurgte transportvirksomheder ventede bedre omsætning i perioden september til november set i forhold til den foregående 3-måneders periode. 53 procent ventede omtrent uændret omsætning, mens 26 procent ventede ringere omsætning.
Pessimismen er endnu mere markant, når det gælder transportvirksomhedernes forventninger til beskæftigelsen. Kun syv procent forventer at øge medarbejderskaren, mens 24 procent forventer at skulle afskedige medarbejdere. Dermed forventer en overvægt på 18 procent at skulle fyre ansatte.
Dermed ligger transportsektoren nu i bunden blandt serviceerhvervene.
ll@transinform.com