Trafikplan bagest i køen
Udsat: Infrastrukturplan bliver forsinket en måned på grund af finanskrise. Ministrene har for travlt.
Regeringens infrastrukturplan er kommet bagest i køen i det syv mand store ministerudvalg. Ministrene har simpelthen haft for travlt med at håndtere finanskrisen og derfor kommer planen nu først om en måneds tid.
Det lever brancheorganisationerne fint med. Det er vigtigere med en god plan end hvornår den kommer, påpeger såvel direktør Martin Aabak fra Danske Speditører som direktør Michael Svane fra DI Transport.
Men knapt var forsinkelsen meddelt over højttalerne, før nyhedstjenesten altinget.dk alligevel havde fingrene i noget, der liogner et udkast til infrastrukturplanen. Udbygning og opgradering af jernbanen fylder rigtigt meget i udkastet. Her er der foreløbig afsat 73 mia. kroner frem til 2020 og så er den forventede elektrificering ikke medregnet.
Når det gælder statsvejnettet er det som ventet motorvejen ved Silkeborg (rute 16) og omfartsvej ved Brande og udbygning af E45 ved Nørresundby, samt E20 omkring Odense, der står højt på listen.
I Hovedstadsregionen er det 2. etape af Frederikssundsmotorvejen, udbygning af Helsingørmotorvejen, Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen, og Køge Bugt motorvejen mellem Greve syd og Køge.
Dertil kommer en lang række vej og baneprojekter, hvor der lægges op til yderligere undersøgelser.
UambitøstMen trafikale columbusæg, som en havnetunnel i Københavns Havn kombineret med en østlig ringvej omkring København eller en ny vestlig ringvej i Hovedstadsområdet, er kun nævnt som mulige projekter.
Derfor får planen karakteren ”uambitiøs” i Dansk Industri.
- Vi mener, at der er behov for at femdoble investeringerne i infrastrukturen. De foreløbige meldinger tyder ikke på, at man vil være helt så ambitiøs. Vi har brug for en ambitiøs investeringsplan, som kan sikre en velfungerende infrastruktur om 10, 20 og 30 år, siger Michael Carlsen til altinget.dk.
TilfredsI Dansk Transport & Logistik er cheføkonom Ove Holm derimod mere tilfreds:
- Udkastet ser meget ambitiøst ud, og vi glæder os over, at Infrastrukturkommissionen tydeligvis ikke har levet forgæves, siger Ove Holm.
- Vi noterer, at der i udkastet arbejdes med tre hovedprioriteringer: 1. Fremsættelse af forslag til anlægslov, 2. Udarbejdelse af VVM-redegørelser/beslutningsgrundlag, og 3. Forundersøgelse. I den forbindelse skal vi minde om Infrastrukturkommissionens anbefaling, om at prioritere de vigtigste initiativer der, hvor investeringerne giver de største samfundsmæssige afkast, siger Ove Holm.
GodstransportDanmarks Transport-Tidende vurderer ud fra de informationer Altinget har offentliggjort, at der kan være tale om en forløbig idé-liste. Når det gælder hele godstransportområdet, så er der eksempelvis kun anført to konkrete projekter: forlængelse af motorvej E20 til Esbjerg Havn og en ramme til forbedring af tilgængeligheden for banegods (kombiterminaler). Det er nok i underkanten, når en række erhvervshavne har påtrængende – og økonomisk beskedne – behov for bedre infrastruktur på landsiden.