Global optimisme hos transportgiganter
Lavkonjunktur: Store logistikudbydere venter fremgang og konsolidering.
Af Lars Lassen
Selv om optimismen er dæmpet mærkbart i forhold til tidligere år, så har finanskrisen og den globale afmatning ikke formået at kvæle tiltroen til en positiv udvikling hos lederne af de internationale logistikgiganter.
Northeastern University i Boston i USA har netop offentliggjort universitetets årlige konjunkturrapport om forventningerne hos verdens 39 største logistikudbydere.
Ifølge britiske Transport Intelligence, så har manden bag undersøgelsen professor i supply chain management, Robert Lieb, konstateret, at et flertal af topcheferne er optimistiske – både når det gælder udviklingen af deres egen virksomhed og logistikmarkedet generelt.
Vækstforventningen er ganske vist faldet med syv procent set i forhold til sidste år, men 35 af 39 topchefer rapporterer angiveligt, at der er overskud på bundlinjen.
I Nordamerika – der statistisk set fylder mest i undersøgelsen – forventer topcheferne i gennemsnit at deres virksomheder vil vokse 12,6 procent i 2008 mod en vækst på 12,9 procent i 2007. I Europa er faldet mere markant med et drop på to procentpoint til en vækstforventning på 10,8 procent.
Vækstforventningen er dykket mest – men stadig højst – i Asien. Her forventer toplederne en vækst på 21,4 procent mod 28,8 procent i 2007.
ForventningerDet er værd at bemærke, at de 39 topchefer forventer, at deres egne virksomheder vil vokse hurtigere end den generelle markedsudvikling. Her spår de en vækst på 9 procent i Nordamerika, 7,3 procent i Europa og 11,2 procent i Asien.
Dermed lægges der op til en ny bølge af konsolideringer i de kommende år, vurderer Transport Intelligence. Mens europæiske logistikchefer især retter opkøbskikkerten mod Østeuropa og Rusland, så er fokus i Asien især på Kina og Indien.
Selv om der tilsyneladende er en solid portion optimisme på direktionsgangene hos verdens største logistikudbydere, så er der også bekymrede miner.
Ifølge professor Liebs undersøgelse, så beretter et flertal af topcheferne om et øget prispres, da transportkøberne opruster på indkøbssiden med ansættelse af højt uddannede logistikspecialister.