Rederierne bange for omkostningerne
Bilfærge-rederierne risikerer ekstraregning på 386 millioner kroner i 2015.
Dansk færgefart venter i 2015 en årlig meromkostning på 386 millioner kroner som følge af en IMO-beslutning om krav og overgang til brændselsolie med et svovlindhold på 0,1 procent.
- Gives der ikke tid til at finde de nødvendige tekniske løsninger, kan kravet medføre, at gods og passagerer finder helt nye transportveje med øget belastning af vejnettet og klimaet til følge, siger formanden for Bilfærgernes Rederiforening, direktør John Steen-Mikkelsen, Scandlines.
I dag står medlemmerne af Bilfærgernes Rederiforening for fire procent af det samlede brændstofforbrug for danske skibe. De fleste af færgerederierne anvender allerede i dag den svovlfattige marine dieselolie. Hurtigfærger sejler enten på den eller på den endnu renere gasolie. Tre større rederier, der sejler på længere strækninger, bruger fortsat den tunge olie.
Et skifte her vil øge bunkers-omkostningerne på det samlede færgeområde med 36 procent – båret af tre rederier.
Læs mere i den kommende udgave af Danmarks Transport-Tidende.