Enhedslisten: Positive elementer i plan
Holder det lækkede udkast til investeringsplan stik, er der grund til at glæde sig over halvdelen af planen, siger trafikordfører Per Clausen.
- Det ser ud til at regeringen omsider har erkendt, at skal ske en mærkbar reduktion af trafiksektorens udslip af klimaskadelige stoffer, så er det nødvendigt med storstilede investeringer i skinnetrafikken, udtaler Per Clausen i en kommentar til det udkast til infrastrukturplan, som Altinget.dk i forrige uge fik fingrene i.
- De jernbaneprojekter regeringen prioriterer er sammenfaldende med flere af de projekter, der står på Enhedslistens Top 10, påpeger Clausen.
Det gælder nybygningsløsningen København-Køge-Ringsted (men ikke i den skrabede udgave, regeringen foreslår), fjernelse af flaskehalse, opgradering til 200 km/t på dele af hovedbanenettet, elektrificering af flere banestrækninger, anlæg af letbaner i København og Århus.
- Regeringen har dog ikke modet til at satse på de mest miljøvenlige transportmidler, tog, letbaner og busser. Som vanligt vil den have både det, der begrænser trafiksektorens miljøbelastning, og det, der forøger samme, nemlig flere veje, og bredere veje. Et løst skøn viser, at der planlægges nyanlæg og vejudvidelser for et tre-cifret milliardbeløb, hvilket rejser tvivl om regeringens vilje til at reducere udslippet af de klimaskadelige stoffer, siger Per Clausen.