Direktør rykker for handling
Henry Dyrlund fra GateWay E45 i Vejle efterlyser hurtige investeringer på Vejlefjordbroen.
Den ugentlige fredag-eftermiddags-trafikstop omkring Vejlefjordbroen har fået direktør Henry Dyrlund fra Gateway 45 til at fundere over trafikken i trekantområdet.
- Hvorfor bliver der ikke gjort noget ved det, spørger han på baggrund af bilkøerne, der hober sig op i ugens løb: Morgen og aften, morgen og aften - man kan faktisk stille sit ur efter det. Sådan har det været længe – urimeligt længe.
- I sidste uge var der flere alvorlige dødsulykker på Vejlefjordbroen, og mange afledte uheld og harmonikasammenstød. Det vil der også være i denne uge – og i næste uge – og næste uge igen. Sådan har det været længe – urimeligt længe.
Han peger blandt andet på, at jobsøgende bruger det parameter, om man bor syd eller nord for Vejlefjordbroen, som afgørende for, om man vil søge et givet job. Virksomhederne overvejer placering i forhold til fremkommelighed og derfor er der nu andre kommuner og områder, der har stor succes med erhvervslokalisering.
- Ok, det koster jo penge at udvide motorveje – men i Vejlefjordbroens tilfælde bør det kunne gøres for midler, der er til at overse.
Dyrlund peger på, at løsningen ligger lige for: Få broen stribet op med tre spor i hver retning – der er plads til det. Lav afstandsmarkeringer i vejbanen, sæt synsafskæmning op - og gør så strækningen mellem afkørsel Vejle Syd og Vejle Nord tresporet.
- Jeg tør godt vove den påstand, at et sådant tiltag vil tage proppen ud af hullet, og skabe et bedre flow i trafikken. Vi har ventet længe – urimeligt længe på en løsning. Prøv at forestille jer situationen at skulle vente yderlige 3, 5 eller 7 år, inden der sker noget – og det bliver nok ikke bedre når Herning-motorvejen kommer på, skriver Henry Dyrlund – mens han ser køen vokse udenfor.