23948sdkhjf

Europa vrider på mautskruen

I Dansk Transport & Logistik vuderer EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, at der er udsigt til højere vejbenyttelsesafgifter i en række EU-lande fra 2011.

I Dansk Transport & Logistik vuderer EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, at der er udsigt til højere vejbenyttelsesafgifter i en række EU-lande fra 2011.



Vejbenyttelsesafgiften kommer til at fylde mere på budgettet for Europas transportvirksomheder – herunder i Danmark, hvis EU-Kommissionens forslag om en ekstra vignetafgift til dækning af omkostningerne fra vejgodstransporten fra udstødning, støj og trængsel.

Det konkluderer DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen efter et møde med Saïd El Khadraoui, der er Parlamentets ordfører på forslaget om "internalisering af eksterne omkostninger" – som direketivforlaget hedder på EU-sprog.

- Kommissionen lægger op til, at EU-landene – hvis de ønsker det – hver især kan begynde at afgiftsbelægge vejtransport for dets støj, partikelforurening og trængsel. Men det er kun på lastbiler, at afgiften kan lægges. Hr. Khadraoui understregede på mødet, at det er rimeligt, at Europas godstransportvirksomheder i højere grad skal bidrage til de miljøomkostninger, som lastbilkørsel pådrager de enkelte lande i EU. DTL understregede derimod, at branchen betaler allerede en række afgifter, der dækker de omkostninger, f.eks. de høje dieselafgifter, og desuden kan det ramme et erhverv, som altså i forvejen er trængt på grund af bl.a. de høje dieselpriser. Vi har ikke jo høje avancer, som man ser det i enkelte andre brancher – tværtimod, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Ensidigt

DTL mener især, at forslaget om trængselsafgifter ensidigt, fordi kun lastbiler skal betale. Det betyder efter DTL’s mening, at afgiften ikke vil være med til at afhjælpe trængselsproblemet. Khadraoui fastholdt, at det er vigtigt at fastholde muligheden for trængselsafgifter i forslaget.

Han mener endda ikke, at det nødvendigvis er nok, at EU-landene kan begynde at opkræve ekstra afgifter for støj, partikelforurening og trængsel. Der skal også ses på, om ikke CO2 og ulykker skal medregnes, refererer DTL’s EU-chef.

Vognmandsorganisationen er ikke overraskende helt uenig og påpeger, at CO2 allerede betales allerede gennem dieselafgifterne, og ulykker betales gennem forsikringspræmien. Til gengæld var DTL og Khadraoui enig i, at de afgifter, som EU-landene vil kræve, skal tilbageføres til vej-transporten, f.eks. i form af udbygning af infrastruktur, støtte til renere køretøjer osv.

- Dette forslag om internalisering af eksterne omkostninger er en skatteskrue, som trængte lande vil bruge til det yderste. Man kan være overbevist om, at Tyskland vil bruge det til en markant højere Maut. Derfor arbejder vi kraftigt imod det i DTL. Transporten er forudsætningen for vækst i EU – og i en krisetid som denne på verdensplan skal EU ikke skyde sig selv yderligere i foden. Transporten betaler i forvejen mange afgifter, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078