23948sdkhjf

Mautstigning et skridt nærmere

Tyske delstatsregeringer og forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee enige om højere maut-takster fra nytår.

Tyske delstatsregeringer og forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee enige om højere maut-takster fra nytår.



Håbet om at de tyske forbundslande ville blokere for forbundsregeringens planlagte forhøjelse af maut-taksterne fra 1. januar 2009 blev slukket i går. Flere transportministre fra forbundslandenes regeringer havde udtrykt skepsis over for fornuften i at forhøje afgifterne på transportbranchen i en tid, hvor omkostningerne – især til brændstof – stiger og krisen truer.

Men da forbundstrafikministrene i går mødtes med forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee forsvandt modstanden – formentlig fordi Forbundsregeringen havde truet med at udskyde en række infrastrukturinvesteringer, fordi de angiveligt skal finansieres af de øgede maut-indtægter.

Mauten stiger i gennemsnit fra 13,5 eurocent til 16,3 eurocent per kørt kilometer. Det skal skaffe omkring en millard euro i ekstra mautindtægter til den slunkne tyske statskasse.

Lille og stort plaster

Tyske vognmænd har kritiseret forhøjelse af kilometerafgiften på lastvogne over 12 tons skarpt. Men især forhøjelsen af maut-taksten for de forholdsvis nye Euro3-lastvogne, der udgør en stor del af bestanden af tyske lastvogne.

Her fik transportbranchen et lille bitte plaster på maut-såret i den kompromisforslag, de tyske trafikministre er enedes om. I en overgangsperiode på 2-årig periode vil maut-taksten for lastvogne med Euro3-motor skulle betale 2 eurocent mindre end oprindelig planlagt. Men den ’gave’ betaler transportbranchen selv for, fordi køretøjer i andre emissionsklasser til gengæld skal betale 0,10 eurocent mere per kilometer.

Et større plaster er, at forbundslandene angiveligt har overtalt forbundsregeringen til at forlænge den i Tysklands nabolande omstridte kompensationsordning. Det vil sige at tyske vognmænd fortsat skal betale den lave vægtafgift og at de kan få tilskud til anskaffelse af mere miljøvenlige lastvogne. EU har tidligere godkendt den nuværende kompensationsordning, der udløber i år og som har en værdi på omkring 600 millioner euro.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078