Fleksibel autotransporter – ikke til Danmark
IAA-messen: Rolfo S.p.A., viste bl.a. en komplet autotransporter opbygget som en kort forvogn med en lang kærre.
Moderne vognmænd vil både have effektivt og fleksibelt materiel. Der skal mest mulig gods med og samtidig skal man også kunne anvende køretøjet eller dele af køretøjet til andre formål, når der er mangel på opgaver. Det har materielproducenterne for længst erkendt og det var et gennemgående tema på den netop afsluttede IAA messe for transportmateriel i Hannover.
Den italienske producent af autotransportopbygninger, Rolfo S.p.A., viste bl.a. en komplet autotransporter opbygget som en kort forvogn med en lang kærre. Der er dog det specielle ved dette vogntog, at lastvognschassiset under den forreste del af opbygningen er en standard trækker, der let kan afstille opbygningen med eller uden læs, for derefter at kunne anvendes til almindelig trucking af trailere.
Formålet med denne løsning er ifølge markedschef Roberto Magliano fra Rolfo S.p.A., at en vognmand, som måske gerne vil i gang med at transportere biler, ikke skal være for bundet, når der anskaffes en autotransporter. Måske er der ikke fuld beskæftigelse til autotransporteren, og så vil den bare skulle stå stille. Med denne nye løsning, kan trækkeren i stedet køre ud og løse andre opgaver. Samtidig giver det også mulighed for let at udskifte trækkeren, uden at der skal bruges megen tid eller penge til overflytning af opbygningen.
Ud over den almindelige trækkeropbygning er trækkeren forsynet med en kort vandretliggende bom oppe bag førerhuset og en ekstra plade med et beslag i bagenden af chassiset.
Den italienske opbygervirksomhed regner med at markedsføre løsningen i hele Europa, dog undtagen Danmark.
- Rolfo har været i dialog med Færdselsstyrelsen i Danmark, som ikke umiddelbart synes så godt om ideén, fortalte Roberto Magliano til Trans Inform.