Ingen overraskelser – men en stor ubekendt
Regeringens lovkatalog til efterårets Folketingssamling indeholder syv vigtige punkter.
Det er Altinget.dk, der har nærlæst regeringens lovkatalog og spottet de syv transportrelevante punkter. Mens fire forslag er af rent teknisk karakter, så er der tre punkter, der skiller sig ud i lovkataloget, der ikke byder på overraskelser. Men der er flere punkter med politisk sprængstof i.
FemernFemern Bælt-aftalen med Tyskland og forliget med et bredt flertal i Folketinget om den faste forbindelse fra Rødby til Puttgarten fylder meget – ikke mindst på grund af den to-cifrede milliardinvestering. Enhedslisten og Dansk Folkeparti er de eneste, der ikke er med i Femern-forliget. Begge partier forventes at kritisere projektet kraftigt.
Altinget.dk vurderer også, at det danske partnerkskab med Tyskland kan give anledning til flere forhindringer og forsinkelser af projekteringen, fordi udmøntningen af den mellemstatslige aftale kræver særlige hensyn.
KombilinienForslaget om anlægget af en motorvej mellem Funder og Låsby (Kombilinien gennem Silkeborg – rute 15) er stadig et politisk ømt punkt, fordi regeringen med statsminister Anders Fogh Rasmussen i spidsen, har lagt sig fast på den kontroversielle linjeføreing gennem Silkeborgs erhvervs- og boligkvarterer i stedet for de mindst lige så kontroversielle linjeføring gennem Gudenådalen – den såkaldte Resendal linje.
InfrastrukturplanAltinget.dk udpeger uden tøven regeringens infrastrukturplan som det vigtigste transportforsalg i lovkataloget – selv om indholdet i planen endnu er ukendt.
Udspillet, som ifølge Altingets oplysninger ventes omkring uge 43, indeholder regeringens længe ventede forslag til en plan for investeringer på transportområdet koblet sammen med en strategi for transportsektorens CO2-udledning.
Efter planen vil regeringen gennemføre et stort eller en række mindre forlig, som så skal munde ud i en stribe lovforslag.