23948sdkhjf

Tung trafikzone spøger stadig på Københavns rådhus

Ritt og Bondam i åben strid om forbuddet mod lastvogne over 18 tons i Københavns centrum

Ritt og Bondam i åben strid om forbuddet mod lastvogne over 18 tons i Københavns centrum



Teknik og miljøborgmester Klaus Bondams (R), Københavns Kommune, trak i går tæppet væk under overborgmester Ritt Bjerregaards idé om et forbud mod lastvogne over 18 tons. En intern trafikrevision havde vist, at den tunge trafikzone ikke vil mindske antallet af højresvingsulykker. Derimod skønnes et sådan forbudszone at øge antallet af de problematiske højresvig med 400.000 årligt.

Overborgmester Ritt Bjerregaard gik i går eftermiddag til modangreb på berlingske.dk.

- Rapporten forholder sig ikke til, at der dagligt færdes 110.000 mennesker på Nørrevold – den ser udelukkende på antallet af sving. Men det er jo ikke selve antallet af lastbilernes højresving, der er afgørende, siger Ritt Bjerregaard, der mener at det er kombinationen med et stort antal bløde trafikanter, der er problemet.

- Derfor skal vi lede den tunge trafik hen, hvor risikoen for ulykker er langt mindre, siger Ritt Bjerregaard, der opfordrer Klaus Bondam til at komme med alternative løsninger for at forhindre, at flere cyklister bliver dræbt.

Budgetballade

Striden falder umiddelbart efter at Ritt Bjerregaard indgik budgetforlig med Venstre, Det konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti til stor fortrydelse for de radikale medlemmer af Borgerrepræsentationen – herunder Klaus Bondam – der hidtil har udgjort en væsentligdel af Ritt Bjerregaards flertal.

Teknik- og miljøborgmesteren fremhæver da også i en kommentar til Ritt Bjerregaards udfald, at der i det omstridte budgetforlig er skåret et trecifret millionbeløb til trafiksikkerhed.

- Jeg har ikke lyst til at sidde sagkundskaben overhørig… Jeg vil hellere lave en trafiksikkerhedsløsning, der virker, herunder opbygge de udsatte og farlige vejkryds. Men jeg kan jo konstatere, at der er forsvundet 140 mio. kroner til forbedringer af trafiksikkerheden – det er jo lidt tankevækkende, siger Klaus Bondam.

Omsorg for cyklister

I vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik vurderer man, at den tunge trafikzone er lagt helt ned i bunden af den politiske dybfryser.

Vi går ud fra, at zonen er taget af bordet, når meddelelsen kommer fra kommunens ressort-ansvarlige på dette område, Klaus Bondam. Godt nok har overborgmester Ritt Bjerregaard meldt ud, at hun fortsat støtter zonen, men vi hæfter os ved, at hun nu efterlyser alternative forslag. Og det sætter vi os meget gerne sammen med kommunen om. Vi ønsker en reel dialog, og vi ønsker meningsfyldte forslag, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL, der roser Klaus Bondam for at lytte til fakta.

Erik Østergaard påpeger, at den tunge trafikzone ikke kun vil øge antallet af højresving voldsomt. Transportørerne tvinges også tit at erstatte de tunge lastbiler med flere lettere lastbiler, hvilket vil øge trafikbelastningen markant.

- Det kan kun skade trafiksikkerheden, uanset hvordan man vender og drejer det, og derudover er det en rigtig dårlig nyhed for miljøet med omvejene og de mange ekstra lastbiler. Holder Ritt Bjerregaard af københavnske menneskeliv, dropper hun zonen, og går i reel dialog om trafiksikre løsninger med DTL, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062