23948sdkhjf

Tung trafikzone sænket af sund fornuft

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) erkender, at et forbud mod tunge lastvogne ikke vil gavne trafiksikkerheden.

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) erkender, at et forbud mod tunge lastvogne ikke vil gavne trafiksikkerheden.



Den overraskende udmelding – der torpederer overborgmester Ritt Bjerregaards idé – kommer efter en uvildig trafiksikkerhedsrevision har påvist, at et forbud mod lastvogne over 18 tons ikke vil gavne trafiksikkerheden. En sådan tung trafikzone vil medføre 400.000 flere højresving om året.

Det skriver Berlingske Tidende, der citerer miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam:

- Jeg har lyttet til sagkundskaben og konstateret, at vi nu må bevæge os væk fra Ritts forbudszone. I samarbejde med eksperterne og vognmandsbranchen må vi i stedet finde på nogle bedre løsninger, som kan forhindre de højresvingsulykker, ingen kan acceptere, siger Klaus Bondam.

Sejr til vognmænd

Udsigten til en bølge af sagsanlæg fra vognmænd, der ifølge kommunens egne jurister sandsynligvis vil vinde, har også lagt en dæmper på Københavns Kommunes lyst til at gennemføre planen om en tung trafikzone fra februar næste år.

Den politiske kovending på Københavns rådhus er en sejr for vognmændenes brancheorganisationer, der har fået ret i deres argumenter mod zonen af en uvildige trafiksikkerhedsrevision.

I Dansk Transport & Logistik glæder adm. direktør Erik Østergaard sig over, at kommunen har taget konsekvensen af den uvildige revison, der er foretaget af et eksternt konsulentfirma.

- Der skulle jo så mange flere – men ikke mindre – lastbiler til at levere den samme mængde gods, og det er jo ikke til gavn for hverken miljø eller trafiksikkerhed. Zonen ville kun have haft den effekt, at den ville have ramt mange DTL-virksomheder, der netop havde investeret i miljørigtige lastbiler til at fragte de nødvendige godsmængder ind til Københavns butikker og skoler og meget andet, der holder byen i gang, siger Erik Østergaard, der betegner miljø- og teknikborgmesterens beslutning som klog.

Fælles indsats

DTLs adm. direktør hilser den udstrakte hånd fra Klaus Bondam, der nu vil samarbejde med vognmandsbranchen for at mindske antallet af højresvingsulykker:

- Vi har i mange sammenhænge samarbejdet godt med Københavns Kommune om trafiksikkerhed – og det fortsætter vi selvfølgelig med, siger en tilfreds Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067