Skibe får en sladrehank
Ny elektronik: Automatiske sendere på skibe skal øge sikkerheden og gavne forureningsbekæmpelse til søs.
Af Finn Bruun
Fra 2009 bliver alle passagerskibe og større lastskibe i international fart udstyret med sendere, der automatisk fortæller om skibets identitet og position på et givet tidspunkt til et overvågningssystem i land.
Det er den Internationale Maritime Organisation (IMO) der står bag systemet, som dog ikke sender oplysningerne ud i æteren, men kun til de officielle modtagere.
Der er flere gode grunde til, at de store skibe skal have disse sendere, oplyser Søfartsstyrelsen.Først og fremmest vil senderne øge sejladssikkerhed og gøre redningsopgaver nemmere end i dag. Derudover styrkes indsatsmulighederne under forureningsbekæmpelse til søs.
Mod terrorismeTanken er også, at senderne også kan bruges til at forhindre og forebygge terrorisme.
Allerede her i efteråret begynder afprøvning af udstyret i de første skibe.
For danske skibes vedkommende ligger overvågningssystemet – der fungerer som en database - i Lissabon. Denne database bliver administreret af European Maritime Safety Agency. EU har oplyst, at det fælleseuropæiske datacenter først forventes at være operationelt medio 2009.
Skibe, der kun har tilladelse til at sejle i kystnære områder, behøver ikke have senderne.
Systemet, der kaldes LRIT (long-range identification and tracking of ships), er obligatorisk for passagerskibe i international fart, inklusiv højhastighedspassagerfartøjer samt lastskibe i international fart med en bruttotonnage på 300 og derover og Mobile Offshore Drilling Units (MODUs). Der er ikke fastsat krav om noget bestemt system, så forskellige typer vil kunne anvendes.
Der lægges op til en overgangsordning, så skibe, der bureaukratisk er kommet i klemme med ordningen, ikke automatisk straffes.