Hvem er egentlig CO2-forbrugeren
Miljø: WWF sætter i en rapport om den danske klima-indsats spørgsmålstegn ved CO2-ansvaret.
Af Finn Bruun
I dag betyder al godstransport udledning af CO2. Skibsfarten er ingen undtagelse, men de danske rederier kan ikke se, hvorfor et dansk opereret skib, som sejler gods fra f.eks. Australien til USA skal have sit CO2-bidrag skrevet på Danmarks CO2-regnskab – blot fordi ydelsen indgår i vores BNP
Det er WWF Verdensnaturfonden som i en rapport om den danske klima-indsats, sætter spørgsmålstegn ved måden at opgøre CO2 ansvaret på i forhold til transport.
For det første mener WWF, at Danmark har et ansvar for de globale udledninger, som det danske forbrug medfører, uanset hvor det foregår henne. Således bør Danmark også skal tage sin del af Kinas udledning, mener WWF, som samtidig gør opmærksom på, at Danmark er i klemme i forhold til hvordan man fordeler internationale sø- og luftfartudledninger ud til landene:
Et dansk skibs udledninger bliver tildelt Danmark, uanset hvor det sejler henne. I praksis betyder det, at når et dansk Mærsk skib fragter varer fra Singapore til New York, så bliver udledningerne tildelt Danmark.
”Da Danmark er en stor søfartsnation betyder det, at Danmarks CO2-udledning forøges med næsten 36 procent, selvom vi danskere ikke har haft meget med transporten at gøre”, lyder det fra WWF, som konkluderer:
”En mere retfærdig fordeling ville være, hvis det var det land, hvis forbrugere havde købt de fragtede varer, der blev tilskrevet CO2-udledningen.”
I dag opgør Danmark de internationale skibsudledninger separat i opgørelserne.
Opgør med metodenI Danmarks Rederiforening hæfter man sig ved, at WWF gør lidt op med den traditionelle opgørelsesmetode.
Da Danmark er en stor søfartsnation, betyder det, at Danmarks CO2-udledning kan stige med mere end 50 pct., og det må siges at forvanske det danske globale CO2 udledningsansvar, påpeger rederne, som ser det som et bevis for, at der er behov for internationale løsninger og reguleringer af et globalt erhverv som skibsfarten.
- Det betyder naturligvis ikke, at de danske rederier ikke har et ansvar for at drive hele den store maritime aktivitet på den mest energieffektive måde. Det er netop også det, erhvervet i øjeblikket koncentrerer sig om. Men det viser, at den lidt unuancerede tilgang til, hvem der i sidste ende rent opgørelsesmæssigt skal stå for klimaregnskabet må justeres, så der også ses på dem, som efterspørger aktiviteten, fastslår Danmarks Rederiforening.
ForbrugeransvaretI sin rapport gør WWF opmærksom på, at Danmark på nogle punkter - som f.eks. handel med el - anvender en forbrugstilgang i vores CO2-opgørelser, for at få et mere retfærdigt billede af vores CO2-ansvar.
”En konsekvent anvendelse af princippet om forbrugeransvar indebærer, at CO2-udledningen skal korrigeres for alle varer og tjenester, som handles mellem landene. Denne mangel på konsistens understreger behovet for, at der udarbejdes internationale standarder for CO2-regnskaber, som tager højde for importens og eksportens indflydelse på den nationale CO2-udledning. Det ville dermed også løse problemerne omkring ansvaret for de internationale skibsfartsemissioner”, hedder det i WWF-rapporten.
Billig produktionOmvendt peger organisationen på, at en af grundene til, at vi importerer mere og mere er, at mange varer indenfor en kort årrække er blevet meget billige – en dvd-afspiller kan man få for under 500 kr., en T-shirt for 30 kr. eller plastlegetøj for 10 kr.
Mange danskere har derfor mulighed for et højt forbrug af disse varer, og i gennemsnit bruger hver dansker for omkring 5500 kr. årligt på kinesiske varer. ”Hvis varerne skulle have været fremstillet i OECD-landene, ville de have været omkring dobbelt så dyre. Den billige import har øget velstanden i Danmark og giver os dermed mulighed for at forbruge endnu mere. Dermed løfter Kina både en del af vores CO2-byrde, samtidig med, at Kina giver os muligheden for at frigøre midler til enten mere forbrug eller til investeringer i yderlig forbedring af velfærden”, fremhæver WWF.
En forudsætningDansk skibsfart transporterer 10 procent af verdenshandlen, selv om dansk eksport kun udgør få promiller af verdens samlede eksport, men en effektiv skibsfart er afgørende for, at man kan gennemføre verdenshandlen med store økonomiske og sociale fordele for både udviklingslande og industrilande.
- Skibsfarten er således en central forudsætning for levestandarden både her i landet og i udlandet, fremhæver de danske redere.