København vil udelukke modulvogntog
Samtidig med at Københavns Kommune vil styrke sin erhvervsprofil lægger man op til at udelukke modulvogntog fra Københavns havn. Utrolig dobbeltholdning mener DTL
Omtrent samtidig med, at Københavns Kommune som en skærpelse af kommunens erhvervsvenlige profil indbyder alle erhvervsorganisationer til åbning af kommunens nye erhvervskontaktcenter lægger samme kommunes miljø- og teknik udvalg op til at udelukke modulvogntog – store lastbiler, der gavner miljøet – fra at færdes i kommunen under den kommende forsøgsordning, lyder det fra DTL, hvis direktør Erik Østergaaard finder det utroligt, at man samtidig med et nyt erhvervstiltag vil udelukke den vigtigste nyskabelse i lang tid, nemlig modulvogntogene, der skaber både mere effektiv og mere miljøvenlig fragt af gods
I morgen onsdag er der på et møde i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg lagt op til en beslutning om, at kommunen ikke vil medvirke i det kommende forsøg med modulvogntog. Det vil i praksis kunne betyde, at det ikke bliver muligt at køre modulvogntog til og fra Københavns Havn. Virksomhederne i kommunen vil dermed være afskåret fra at gøre brug af modulvogntog i deres daglige kamp for at få gods i cirkulation i samfundet.
Protestbrev
- Det har ellers været planen, siden Transport- og Energiministeriet i marts 2004 udsendte sin rapport om et forsøg med modulvogntog, at Københavns Havn (Nordhavnen inkl. Containerterminalen og Frihavnen) skulle være med i forsøget sammen med ni andre havne og et antal transportcentre. Siden da har yderligere 15 havne og transportcentre meldt sig som interesserede i at deltage i forsøget, siger Erik Østergaard, som sammen med virksomheden Anders Nielsen & Co., der kører mere end halvdelen af containerne ud og ind af havnen har protesteret mod en sådan beslutning og opfordrer udvalget til at ændre holdning.