Frygter dårligere arbejdsmiljø
Chauffører og selvkørende vognmænd frygter, at det eneste samfundet opnår ved yderligere at stramme kontrollen på køre og hviletiden er dårligere arbejdsmiljø.
De manglende rastepladser, der nærmest umuliggør en fornuftig og effektiv kørselsplanlægning er med til at stresse rigtig mange chauffører. Man skal i den forbindelse tænke på at mange chauffører i forvejen lever et usundt liv, ofte med forskydning af den naturlige tid, hvor der skal soves på ”forkerte” tidspunkter af døgnet Et forhold der ofte også kan tilskrives køre og hviletidsbestemmelserne og eksempelvis et chaufførfjendtligt forhold som kørselsforbud for lastvogne i weekenden i Tyskland. lyder kritikken fra en vognmand, som rammes.
Han kører selv i Tyskland det meste af ugen året rundt forleden og forklarer:
- Forestil dig en kaptajn på en flyvemaskine, der cirkler rundt over en flyveplads, og som må blive hængende i luften i flere timer på grund af tåge inden han kan få lov til at lande. Herved har han overskredet sin flyvetid. Over fire måneder efter episoden bliver hans arbejdstid kontrolleret. Man konstaterer, at han har haft denne væsentlige overskridelse, der takseres med frakendelse af retten til at flyve, og samtidig idømmes han en bøde på 50.000 kr.
Ekstra stress
- Sådan er situationen for en lastvognschauffør, der kommer til en overfyldt rasteplads, hvor han har planlagt at holde sit lovlige hvil. I stedet må køretiden og dermed loven brydes for at transporten kan fortsætte til en anden rasteplads, hvor der er en ledig parkeringsplads. Det er med til at nedbryde helbredet og give stress. Der derfor næppe tvivl om, at de nye stramninger af kontrollen, vil medføre yderligere flugt fra erhvervet og samtidig gøre det sværere at rekruttere nye chauffører. I den sidste ende vil det nok inden så længe betyde stigende efterspørgsel efter transportkapacitet og stigende fragter, mener vognmanden.