23948sdkhjf

Volvo flirter med CO2-halvering

Volvo vil halvere CO2-udledning fra lastvogne inden 2020

Volvo vil halvere CO2-udledning fra lastvogne inden 2020



Volvos ambitiøse miljøscenarie bliver ikke opfyldt ved tekniske trylleslag alene. Hvis problemet med udstødningsgasser skal takles kræver det angreb fra flere sider, erkender Volvo. Introduktionen af biobrændstoffer er en vigtig forudsætning i Volvos vision, men den skal kombineres med teknologiske forbedringer af motorernes brændstofforbrug og chaufførerne skal lære at køre mere miljøvenligt.

Endelig kræver en halvering af CO2 udslippet, at transportplanlægningen strammes markant.

- En vigtig del af vores miljøstrategi er at forbedre teknologien i vores køretøjer, så de bliver mere brændstoføkonomiske, fortæller Claes Nilsson, administrerende direktør for den europæiske division hos Volvo Trucks.

- Køretøjer bruger i dag 40 procent mindre brændstof end de tilsvarende køretøjer gjorde i 1975. I de næste 10-15 år planlægger vi at forfølge denne tendens og reducere brændstofforbruget med 1 procent om året.

Hybridkøretøjer

En af de brændstofbesparende teknologier, som Volvo undersøger er hybridteknologien, hvor den normale forbrændingsmotor suppleres med el-motorer og en mangedoblet batterikapacitet.

I marts 2006 præsenterede Volvo et internt udviklet parallelt hybridsystem, der primært er skræddersyet til brug til lokal distribution, og som angiveligt kan give brændstofbesparelser på op til 30 procent. Når køretøjet sætter i gang og ved lave hastigheder, er det udelukkende den elektriske motor, der kører, hvilket betyder, at køretøjet hverken genererer CO2 eller støj.

Volvo Trucks planlægger at lancere en hybridversion af Volvo FE i 2009.

-Hybridteknologien er vigtig, hvis vi skal nå vores miljømæssige mål, da den kan give meget store brændstofbesparelser, siger Claes Nilsson.

- Det er grunden til, at vi ikke bare har begrænset os til lokal distribution, men er i gang med at udvikle hybrid- løsninger til langturstransport, hvor vi vil kunne forvente besparelser på 5-10 procent.

Adfærd

Den menneskelige faktor spiller som tidligere nævnt en betydelig rolle. Det gælder ikke kun for chauffører, men i høj grad også for dem, der planlægger transporterne. Faktorer som virksomhederne ifølge Volvo allerede kan påvirke her og nu.

Uddannelse i miljørigtig kørsel kan give reduktioner på op til 20 procent i enkelte tilfælde. Samlet set viser svenske erfaringer, at løbende opfølgning på miljøvenlig kørsel kan give en langtidseffekt med brændstofbesparelser på 3-6 procent.

Effektiv transportplanlægning er den anden menneskelige hovedrolleindehaver. Her er effektive IT-systmer til planlægning og styring af transporterne et uundværeligt værktøj. Volvo fremhæver i sagens natur deres eget Dynafleet, der ikke bare hjælper chaufføren med at holde øje med brændstofforbruget, men også hjælper transportfirmaer med at planlægge deres transportopgaver bedre, hvilket vil medføre færre kørsler med tomme eller halvtomme lastvogne.

-Omfanget af ture uden last har siden 1995 ligget støt på 25 procent af alle kørsler, hvilket viser, at der er stor mulighed for at øge effektiviteten og dermed også reducere CO2-udledningen," siger Per-Anders Grösfjeld, Marketing Manager for transportinformationssystemer hos Volvo Trucks. "Dynafleet gør transportfirmaerne mere bevidste om vigtigheden af at planlægge og følge op på den måde, som lastvognene bruges på.

Volvo udpeger også andre tiltag som modulvogntog.

Når det gælder biobrændstof, så erkender Volvo, at det i dag er en begrænset ressource. Et forhindring, som langtfra er overvundet i 2020. Derfor vurderer Volvo at tilsætning af biobrændstoffer til den normale dieselolie bliver den mest realistiske løsning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078