Sort dag for katalysatorsnydere
Det er i dag 1. oktober at NOX-sensorer bliver et krav på alle nyproducerede lastvogne.
Det er slut med at spæde AdBlue-beholdningen op med postevand. I hvert fald, hvis lastvognen er produceret efter i dag 1. oktober. I dag er nemlig dagen, hvor de nye regler for NOX-kontrol på nye tunge køretøjer træder i kraft.
Det vil sige at alle nyproducerede lastvogne skal være udrustet med et selvdiagnosesystem, hvor systemet ved hjælp af en sensor i udstødningen kontrollerer, om udstødningen nu også er så ren som den skal være.
Er den ikke det, sker der automatisk det, at motorens moment reduceres, så den kun trækker omkring 40 procent, når den startes første gang, efter at den har været stoppet og OBD1+ sensoren har konstateret uregelmæssigheder.
Dermed er det slut med at hælde vand i AdBlue- tanken eller måske helt at lade være med at påfylde noget i AdBlue-tanken.
Lastvognsproducenterne har i lighed med tidligere miljønormers ikrafttræden haft mulighed for at søge dispensation for indtil 10 % af det antal nye køretøjer, der er registreret af det pågældende mærke inden for det sidste år.