Skuffet over modulforsinkelse
HTS og ITD er gået sammen om en opfordring til transportminister Jakob Axel Nielsen til at få sat fart i modulvogntogsforsøget. – Vi er bekymrede, siger Michael Svane, HTS.
I en fælles henvendelse til transportminister Jakob Axel Nielsen giver HTS og ITD udtryk for bekymring over den udvikling – eller manglende udvikling – som præger modulvogntogs-forsøget. Dels er man irriteret over forsinkelsen med igangsætningen af forsøget og dels betænkelig ved, om der nu også kommer nye strækninger om nye område med i forsøget
- Nu må ministeren tage hånd om sagen, så der også tages fat på finansierings-spørgsmålet i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, siger Michael Svane og lægger ikke skjul på, at de to organisationer er nervøse for, at der forekommer tidrøvende benspænd undervejs.
HTS og ITD gør opmærksom på, at en række transportvirksomheder har gennem længere tid forberedt sig på modulvogntogene og har bestilt særligt vognmateriel til levering i begyndelsen af 2008 med henblik på at kunne deltage fra forsøgsordningens begyndelse.
- Det vil naturligvis have vidtrækkende forretningsmæssige konsekvenser for de berørte transportvirksomheder, hvis de pågældende modulvogntog ikke kan sættes i drift fra leveringstidspunktet og dermed tidspunktet for forsøgsordningens begyndelse. De foretagne investeringer løber op i ca. 1,5 mio. kr. pr. vogntog, fastslår HTS og ITD, som også påpeger, at lastbilproducenternes lange leveringstider (på op til 12 måneder) og de forskellige udmeldinger om tidspunktet for forsøgsordningen gør det særdeles vanskeligt for en transportvirksomhed at træffe beslutning om at afgive ordre på vogntog eller udskyde leveringstidspunktet for allerede bestilte vogntog.
Det samme gør sig gældende i forhold til udarbejdelse af kontrakttilbud til transportkøbere.
Efterlyser konkret tidsplan- HTS og ITD skal på den baggrund anmode dig om nu hurtigst muligt at iværksætte forsøgsordningen på de strækninger, hvor der ikke er behov for større ændringer af vejnettet, lyder det i henvendelsen hvori, de to organisationer efterlyser en konkret tidsplan for forsøgsordningen med klare tilkendegivelser om udvidelse af forsøgsordningen med yderligere vejstrækninger, havne og terminaler, hvor trafiksikkerhed og miljøhensyn ikke taler imod – samt at finansloven vil sikre den nødvendige finansiering til en løbende udvidelse af forsøgsordningen.