Leverandør af tilsætningsstof ser stort på forureningen
Leverandøren af PD-5 fralægger sig ansvaret for eventuelle lovovertrædelser ved brug af PD-5 i stedet for AdBlue.
Lastvogne med SCR-teknologi kræver som bekendt tilsætning af AdBlue for at overholde de skrappe emmissionskrav og dermed begrænse miljøbelastningen.
Men leverandøren af tilsætningsstoffet PD-5, firmaet PD-5 Scandinavia ApS i Borre, markedsfører sine produkter som et alternativ til tilsætningsstoffet AdBlue til lastvogne med SCR-teknologi.
Argumentet for at hælde PD-5 i dieselolien i stedet for at anvende AdBlue i udstødningssystemet skulle bl.a. være reduceret forureningsniveau samt markante brændstofbesparelser.
I sin salgsargumentation for sit produkt fralægger PD-5 sig dog reelt ansvaret for den lovovertrædelse, som manglende brug af AdBlue ville være.
Kilder i branchen oplyser til TTN, at PD-5 Scandinavia ApS fralægger sig ansvar for, hvad vognmændene gør, ”da det ikke er PD-5, der kører med lastbilerne”, som det udtrykkes.
”Det er lastbilejerne selv, der fjerner de ting, som producenterne siger, at de skal bruge”, hedder det.
Vand på en gås
Kritikken af markedsføringen af PD-5 fra flere lastvognsimportører preller fuldstændig af på PD-5 Scandinavia ApS.
- Når vognmændene ser at deres lastbiler forurener mindre og derfor vælger AdBlue fra, er det ikke noget vi er glade for, men vi kan ikke gøre noget, lyder argumentet fra PD-5 Scandinavia ApS.
- Det er helt klart PD-5s filosofi, at man skal gøre, som producenterne siger, men producenterne skal også være mere påpasselige med, hvad de udelukker, lyder opfordringen fra PD-5 Scandinavia ApS.