Er transporten en miljø-synder
Transportbranchen har i mange år været et oplagt – og ofte nemt – mål for kritik. Støj, luftforurening, energifråds, ulykker, pladsforbrug på vejene, udstødning fra lastbiler og skibe. Virkelig en skurk, og ikke mindst på miljøområdet er der på det seneste rejst kritik af transport-erhvervet for at udlede for meget CO2.
Skal branchen herefter bøje hovedet og klæde sig i sæk og aske – og nedsætte aktiviteten. Når varen ikke frem i dag, gør den det vel i morgen. Og hvis mælken bliver en dag ældre, gør det vel ikke så meget. Så sluger den ikke strøm i kølemontren så længe. Hvis ikke lastbilen henter fabrikkens eksportvarer i denne uge, kan den vel komme forbi i næste uge, så kan skibet vente i havnen, indtil den når frem. Eller en udenlandsk fabrik kan få ordren i stedet. Så behøver vi slet ikke bruge brændstof på at hente varen.
Effektivitet
Det høje aktivitetsniveau i samfundet kan kun opretholdes, hvis vi har en effektiv transport. Og sandheden er jo, at vi er dygtige til at transportere. Den kilometer der ikke bliver kørt fordi man har effektiviseret logistikken, er mere værd end alle andre miljø- og energibesparelser. Det satses der på i dansk transport.
Den container, som er fyldt godt op og sejles den direkte vej med et moderne dansk skib er mere energieffektiv end nogen anden transportform – under 2 procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser kommer fra søfarten selv om den samlet flytter 90 procent af verdenshandelen.
Hver gang en ny lastbil eller lastbilmotor præsenteres, overgår den i effektivitet sin forgænger. Og viljen til at gøre en miljøindsats er i dag kendetegnende for hele branchen, det er bare langt fra altid, man bliver belønnet for det.
Hvad mener du
Ingen tvivl om, at det kan gøres bedre. Men miljøsyndere? Hvad mener du?
Vi sætter pris på at høre din mening. Og det gør andre med garanti også. Send en mail til fb@transportrtidende.com