Vi har kun set begyndelsen
- Jeg tror, at der kommer endnu mere vækst i dansk søfart. Vi har langt fra set slutningen på den fremgang, som har præget det danske søfartserhverv. I dag transporterer den danske handelsflåde jo 25 procent af al handelen til og fra Kina og i takt med, at der også er udsigt til vækst i lande som Vietnam, Indien og Brasilien, bliver der endnu mere massivt grundlag for aktiviteten, siger en optimistisk økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, der er minister for søfarten
Af Finn Bruun
Og han har noget at have det i, for Danmark har i dag i en af verdens mest moderne og effektive handelsflåder - og den vokser: Der er over 300 skibe i ordre til danske rederier. Og ministerens satsning, begrebet kvalitets-skibfart er noget, som rederierne lever fuldt ud op til.
Det er en kvalitet, som bl.a. bakkes op af et stort sikkerhedsarbejde, som udføres af Søfartsstyrelsens skibsinspektører. Og for selv at få et direkte indtryk af den del af sikkerheden var Bendt Bendtsen forleden med ved en inspektion ombord på Scandlines færger Tycho Brahe, mens den sejlede frem og tilbage mellem et af verdens mest trafikerede vande Øresund mellem Helsingør og Helsingborg. Og han var tilfreds med, hvad han så.
- Jeg er imponeret over den professionalisme, der blev udvist i samarbejde mellem skibsinspektørerne og skibets kaptajn og besætning, sagde ministeren, som ser frem til det store internationale møde den 3.-12, oktober i IMOs søsikkerhedskomite, MSC, der som noget helt usædvanligt foregår i København. De internationale møder – dette er nummer 83 i rækken – foregår ellers i IMOs hovedsæde i London. IMO er FNs maritime organisation, og det er i MSC regi, at de grundlæggende søsikkerheds-spørgsmål for hele verdens handelsflåde bliver behandlet og besluttet.
- Danmark har spillet en vigtig rolle i sikkerhedsarbejdet, og jeg er stolt over, at man har valgt at lægge mødet herhjemme, siger Bendt Bendtsen, som har stået fadder til den ambitiøse handlingsplan for skibsfarten, der hedder Danmark som Europas førende Søfartsnation.
Vil sætte dagsorden
- Vi er kendt som en vigtig spiller inden for søsikkerhed, og vil har været med til at sætte dagsordenen på dette område, og jeg håber også, at vi kan komme igennem med danske mærkesager som bekæmpelse af sørøveri og promillegrænser til søs.
Desuden har vi en række danske regler omkring støjproblemer ombord, som er ret skrappe og som vi arbejder på, skal blive en del af et internationalt regelsæt, sagde Bendt Bentsen, som mente, at Danmark også på dette felt kan være førende.
For, som han samtidig understregede: - Globalisering stiller krav om, at der skal være ensartede internationale regler, som alle skal følge af hensyn til konkurrence-situationen.
- Derfor er det vigtigt, at vi ikke har specielle danske regler eller europæiske regler. I et så globaliseret erhverv som søfarten, bør reglerne være internationale, fastslog han og nævnte i samme forbindelse, at den tankegang jo også lå bag indførelsen af tonnageskatten, netop så dansk skibsfart lå på linje med de vilkår, som gælder for konkurrenterne i resten af verden.
Maritim metropol
Bendt Bendtsen deler rederi-erhvervets ønske om at gøre København til en international søfartsmetropol med tiltrækningskraft i forhold til internationale rederier.
- Her er et rederi som Clipper, der for nylig et flyttet til København, jo et godt eksempel siger Bendt Bentsen, som peger på, at søfartserhvervet ikke blot handler om de 7.000, der sejler men et erhverv med over 100.000 beskæftigede, når aktiviteterne i land medregnes.
IMOs MSC83 møde holdes i Bella Center og ventes at få 750 deltagere fra søfartsyndighederne i de i alt 167 lande, som er medlem af IMO. Bendt Bendtsen skal holde åbningstalen.