Ny strategi med plads til milliard-opkøb
En helt ny DFDS strategiplan for 2008-2012 skal sikre den langsigtede position i det konkurrenceprægede søtransportmarked i Nordeuropa. Opkøb i vente
DFDS erkender, at den nødvendige udvikling ikke alene kan gennemføres ved organisk vækst på de eksisterende områder. Der bliver derfor også tale om opkøb, lyder det fra rederiet, som selv har mulighed for at finansiere investeringer op til ca. tre mia. kroner.
Strategien omfatter en grundlæggende ændring fra at være et selskab med ruter til at være et selskab med et stort netværk, der kan tilbyde de differentierede og værdiskabende løsninger, som de stadig større og mere komplekse kundevirksomheder har behov for.
- Det søbaserede netværk bestående af ro/ro-, container- og passagerskibe skal derfor integreres med tilknyttede transportydelser i form af terminal- og traileraktiviteter, så vi altid kan tilbyde vores kunder de mest optimale muligheder.
Kombinerer fragt og passager
Vores trailer- og terminalservices skal samtidig være med til at sikre tilgang af mængder til vores primære rutenetværk, og endelig skal vi udvide vores netværk med yderligere ruter, så vi bliver et egentligt europæisk netværk, lyder det fra DFDS, som fremover koncentrerer forretningen om følgende fem forretningsområder: Ro/ro shipping, Container shipping, Passenger shipping, Terminal services og Trailer services
- Samtidig vil vi i højere grad søge at udnytte den betydelige ekspertise, der i dag ligger i passagerforretningen DFDS Seaways på de såkaldte ro/pax-ruter, det vil sige kombinerede fragt- og passagerruter, lyder det fra DFDS, som til gengæld ikke længere vil satse på trampaktiviteter (multi purpose-skibe), som i dag er et forretningsområder under DFDS LISCO i Litauen.
Koncernen lægger ikke skjul på, at udviklingen kræver egentlige opkøb i periode 2008-2012.
Kompetence på tværs
Den nye struktur sikrer, at kompetencer i højere grad udnyttes på tværs af forretningsområderne. Samtidig skal en intern udviklingsplan give DFDS en platform til at realisere strategien fra.
Bl.a. skal der sikres fokus på kunderne med en stærk fælles fragtsalgsorganisation. Der skal sikres driftsmæssig effektivitet via programmet ”Operational Excellence”, og der skal etableres en ny Human Ressource-funktion, som sikrer, at medarbejdernes kompetencer udnyttes optimalt på tværs af faglige og organisatoriske skel.