Jungheinrich går efter bronzen
Tyske Jungheinrich håber på at blive nummer tre på verdensmarkedet for kontravægttrucks og lagertrucks.
Af Lars Lassen
HAMBORG – Jungheinrich håber at kunne forvandle sidste års 4. plads på verdensmarkedet for gaffeltrucks til en 3. plads ved udgangen af 2007.
Den tyske producent af højkvalitets løftemateriel forventer nemlig en omsætning i omegnen af to milliarder euro, hvilket er godt 250 mio. euro mere end sidste år.
Hvis en prognose, der spår konkurrenten Nacco – der blev nummer tre i 2006 - en mindre tilbagegang holder, så vil Jungheinrich rykke et ganske eftertragtet trin op af den globale rangstige for gaffeltruckproducenter.
- Det er langt fra sikkert, at det lykkedes. Men hvis omsætningstakten holder året ud, så er det en ganske realistisk mulighed, sagde Jungheinrichs topchef Hans-Georg Frey, da han præsenterede koncernens tilstand over for pressen i Tyskland i sidste uge.
Toyota og Kian er stadig de absolut største på markedet med en spået omsætning på henholdsvis 5 og 4,4 mia. euro i indeværende år. Men verdensmarkedets appetit på gaffeltrucks og tilsvarende løftemateriel er i kraftig vækst.
- Markedet for industrielle gaffeltrucks har været inde i en meget gunstig udvikling i de senere år. Sidste år voksede verdensmarkedet med gennemsnitligt ni procent. I Europa og Asien er markedet vokset med 15 procent på bare et år, fortalte Hans-Georg Frey.
Det er især Østeuropa og Asien, der driver væksten med henholdsvis Rusland og Kina som lokomotiver.
- Østeuropa udgjorde kun 5,5 procent af det europæiske marked i 2001. I dag tegner Østeuropa sig for 17 procent af afsætningen, sagde Hans-Georg Frey.
Markedet i Rusland er ifølge Jungheinrich vokset med 55 procent fra 2004 til 2005 og året efter lidt mere moderate 42 procent til tæt ved 17.000 enheder. Væksten i Kina er her lidt mere moderat med 36 procent fra 2005 til 2006. Men Kina aftog næsten 95.000 enheder, hvilket er pænt over Jungheinrichs samlede produktion på 81.500 enheder.
Udvikling og udfordringer
- Jungheinrich satser målrettet på at udvikle de produkter, som kunderne efterspørger. Kun derved kan vi opretholde den nødvendige profitabilitet, der er nødvendig for at bevare selskabets selvstændighed og kontinuitet, så vi kan videreudvikle og forny vores produkter, sagde Hans-Georg Frey.
Jungheinrich bruger i år omkring 40 mio. euro alene på udvikling, der i dag er centraliseret på koncernens fabrik i Norderstedt uden for Hamborg.
På verdensplan beskæftiger man over 10.000 ansatte.
- Der vil være gode afsætningsvilkår i de kommende år – ikke mindst i Østeuropa og Asien. Behovet for løftemateriel er inde i en gunstig udvikling. Men der er også store udfordringer i det kommende år. Kursen på dollar og yen er meget svag. Prisudviklingen er under pres og råvarepriserne er skudt kraftigt i vejret med store stigninger på stål og bly. Samtidig er der usikkerhed om effekten af den nuværende bankkrise i USA og så er der naturligvis konkurrencen fra Kina, sagde Hans Georg Frey