Nu også egne serviceværksteder
Vil differentiere sig fra de øvrige udbydere med langsigtet strategi, der betyder både insourcing af serviceværksted og lastbiler i udlejningsflåden
Af Finn Bjerremand
- Det er en langsigtet og målrettet strategi, der ligger bag beslutningerne om at drive serviceværksteder i eget regi, udtaler Marketing Manager hos TIP Trailer Services Patrik Matika til Danmarks Transport-Tidende.
- Det samme gør sig gældende for det nye tiltag med at udleje lastvogne. Vi vil være totalleverandører, og ikke kun en udlejningsvirksomhed. Derfor vil vi med insourcing af serviceværkstederne også kunne tilbyde kunderne en meget bedre service - og samtidig vil vi også kunne tilbyde service på kundernes øvrige trailere, siger han.
TIP overtager værkstederne fra den første december i år, hvor man starter op i eget regi med eget personale. Det drejer sig om serviceværkstederne i Høje Taastrup, Padborg, Taulov ved Fredericia og Tilst.
Etableringen af egen værkstedsdrift betyder samtidig, at Jens Dahl Perto er blevet udnævnt til værkstedschef med ansvar for den daglige drift af de fire værksteder, mens Hanne Johannsen har overtaget Jens Dahl Perto’s tidligere ansvarsområder, hvorefter hun vil være ansvarlig for kundeservice såvel som operationen.
Adm. direktør Jesper Skjødeberg Almind siger også, at man har en forventning om at kunne opnå endnu bedre priser på f.eks. reservedele, da det ikke kun er i Danmark, man nu går ind på servicesiden.
Det samme er sket i både Benelux-området, Tyskland, Frankrig, Spanien samt UK, og det betyder, at der kan købes centralt ind, hvorved mængden bliver meget stor.
- Strategien går ud på at få et stort europæisk servicenetværk op at stå, og det er allerede godt undervejs. Alene i Danmark har vi i dag 4000 enheder og det er en stor serviceopgave. Over for eksterne kunder vil det give os mulighed for at kunne skræddersy aftaler, så kunderne kan få lige, hvad de ønsker på dette felt, siger han.
To-akslede eksporttrækkere
- I første omgang har vi taget 50 nye MAN-trækkere hjem i både Euro 4 og Euro 5 versioner, så kunderne selv kan vælge. Generelt har TIP en filosofi om altid at være med i front, når det gælder miljøkrav, siger Jesper Skjødeberg Almind.
De første 50 vogne er meget standardspecificerede med fokus på et godt førermiljø og en generel stor anvendelighed. Vognene er alle udstyret med ZF AsTronic gearkasse, der har automatiseret gearskifte.
Det har man bl.a. valgt for, at vognene skal være enkle at køre med. Når TIP har valgt MAN som leverandør skyldes det ikke mindst, at MAN ikke selv driver udlejningsvirksomhed, og ved samarbejdet med TIP er MAN også blevet mere synlig i udlejningsbranchen.
Tiltaget med udlejning af lastvogne gennemføres også på TIP’s øvrige udlejningsmarkeder i Europa. Udlejningskoncernen forventer i løbet af efteråret yderligere at afgive bestilling på en ny portion sættevognstrækkere, og her vil man lægge et mere nordisk specifikationsniveau til grund for ordren.
Komplette løsninger
Med lastvogne i udlejningsflåden er det nu muligt at leje komplette løsninger. I Sverige har man den store fordel, at de fleste af TIP’s private eksterne serviceværksteder for trailere også er blevet MAN serviceværksteder, og dermed vil man kunne styrke servicen i Sverige, hvor man nu også går i gang med udlejning af lastvogne.
I Norge går man også snart i gang og herefter følger Finland og Baltikum. Specielt i Baltikum er der et stort behov for lastvogne. Til gengæld er risikoen større, specielt den økonomiske risiko. Det er ikke ualmindeligt at køretøjerne bare forsvinder sporløst i de tidligere Østlande. Al service på lastvogne vil naturligvis foregå på autoriserede MAN-værksteder, mens dæk og anden service vil ske på TIP’ egne serviceværksteder.
Fire typer
Får at få de nye tiltag kommunikeret ud til kunderne har TIP introduceret fire nye felter, nemlig Fleet Options, Fleet Intelligence, Fleet Care og Fleet Protect.
Fleet Options dækker alt hvad der har med udlejningsservicen at gøre, hvor filosofien lyder ”det, du har brug for, når du har brug for det”. Det er jo et vigtigt punkt i de fleste virksomheder. Det at have et produktionsapparat, der passer til det øjeblikkelige behov. Her tilbydes både leje, leasing og salg, samt udstyr.
Fleet Intelligence er generelt et værktøj til at få optimeret driften i virksomheden. Det kan bl.a. ske gennem effektiv satellitkommunikation, der giver mulighed for både at følge vogntoget samt godset. I den anden ende af udbuddet tilbyder TIP at være konsulent for lejeren, hvor TIP bl.a. slår på sine 40 års ekspertise i at styre store flåder.
Fleet Care er to vigtige størrelser, nemlig nødservice og vedligeholdelse.
TIP har således et stort og finmasket servicenet, der betyder, at man altid kan servicere ved eventuelt stop uanset hvor, det måtte ske. Vedligeholdelse kan omfatte både det lejede materiel og egen vognpark.
Fleet Protect går ind og servicerer på skade, totalskader eller endnu værre, hvis der sker tyveri. TIP tilbyder også en ekstraservice, hvor man dækker mindre skader, så som dækskader, som ikke skyldes almindelig slidtage etc.
Endelig har man også Tyre Care, der dækker skader på dæk, så som punkteringer, eksplosioner og snit i dækkets sidevæg.
Europas største trailer-udlejer
På årsbasis omsætter GE 145 milliarder USD og har mere end 300.000 medarbejdere. Koncernen har fem kerneområder. Et af dem er GE Enterprise Solutions hvor ’Equipment Services’ hører til.
Denne del af koncernen forsyner virksomheder over hele verden med et bredt udvalg af varebiler, trækkere, trailere, tankvogne, jernbanevogne og intermodale enheder. På europæisk plan har GE’s TIP Trailer Services mere end 100 afdelinger i 23 lande spredt ud over hele Europa. Antallet af rullende enheder i Europa er på mere end 75.000.