Transittrafikken stiger kraftigt
Af Institut for Transportstudiers nye grundige trafiktælling ved portene til Danmark fremgår det, at transittrafikken er steget med 29 procent på to år.
Det er anden gang, at Institut for Transportstudier gennemfører en undersøgelse af den tunge transittrafik gennem Danmark. En trafik, der som lastvognstrafikken generelt er i kraftig stigning. Den første undersøgelse blev lavet i 2005, hvor man i to dage i maj registrerede nummerplader ved landegrænsen til Tyskland og på færgeruterne til og fra Danmarks nabolande.
En gentagelse af tællingen i maj i år, viser at transittrafikken udgør omkring 14 procent af den samlede lastbiltrafik til og fra Danmark.
Og de tre vigtigste transitruter er Femern Bælt – Øresund (500 biler), Sønderjylland – Nordjylland (130 biler) og Sønderjylland – Øresund (70 biler), tegner sig for henholdsvis 66, 17 og 9 procent af den samlede transittrafik.
Store forskelle
Transittrafikken gennem Danmark er samlet set steget med 29 procent til omkring 760 lastvogne i døgnet fra 2005 til 2007. En ganske pæn andel af den lastbiltrafik på omkring 5.500 enheder, der går ind i Danmark hvert døgn. Andelen af lastbiler, som kører i transit er meget forskellig fra grænseovergang til grænseovergang.
Størst er andelen i Rødby og Hirtshals, her udgør transittrafikken 40 procent af den samlede lastbiltrafik. I Helsingør udgør transitandelen 33 procent, medens den udgør 3 pct. af den samlede trafik over landgrænsen i Sønderjylland.
Fra Femern Bæl til Øresund
Det er nu anden gang, Institut for Transportstudier har opgjort transittrafikken gennem Danmark efter den her beskrevne metode. Første gang var i 2005. Transittrafikken gennem Danmark er fra 2005 til 2007 vokset med 29 pct. Væksten har været størst i korridoren fra Femern Bælt til Øresund, her er trafikken vokset med 40 pct.