Slagplan for at blive markedsledende
Fra september har den 34-årige Jesper Nielsen Kunne skrive administrerende direktør for DHL Global Forwarding Danmark på visitkortet. Han satser entydigt på medarbejderne og på dels at holde fast på luftfragt-positionen og dels at udvide på søfragt-området
Af Birgit Frisch Simonsen
Jesper Nielsen har været ansat hos DHL siden 2004, senest som direktør for DHL Global Forwardings europæiske søfragt-tykgodsdivision og dermed en del af den europæiske søfragtledelse, - men med domicil i Danmark, nærmere betegnet hos DHL i Kastrup, hvor han lejede sig ind.
Som administrerende direktør for Air & Sea afdelingen i Danmark og med reference til regionschefen uden for Danmarks grænser, skal Jesper Nielsen fra sit nye danske DHL kontor sikre luft- og søfragt afdelingens fortsatte udvikling og vækst.
DHL luft- og søfragt køber ledig kapacitet på kommercielle fly og skibe og fragter både store og små forsendelser.
- Det globale marked for luft- og søfragt er under konstant forandring, fortæller Jesper Nielsen indledningsvis. Siden globaliseringens start, har udviklingen taget fart, og transportvirksomhederne er udfordret på en række områder. DHL er ingen undtagelse.
- Trenden går i dag mod kraftig vækst i tredjelandsforsendelserne, altså forsendelser hvor Danmark ikke er i spil i forbindelse med den fysiske transport, der foregår mellem produktions- og forbrugsland, men kun optræder i beslutningsfasen og den logistiske tilrettelægning. Den udvikling skyldes igen globaliseringen og den deraf følgende outsourcing af produktionsfaciliteterne til lande, hvor lønnen er billig.
- Hos DHL har tredjelandsforsendelser, der udgør omkring 25 procent af afdelingens omsætning, i dag en høj vækstrate. Det er en udfordring, som vi i DHL tager meget seriøst. Vi har som mål, at vi i fremtiden skal kunne håndtere disse transportprodukter som vi hidtil har håndteret de lidt enklere transportopgaver ind og ud af Danmark.
Luftfragten er fortsat vores hovedaktivitet, og mere end 50 procent af vores omsætning kommer derfra. Der er positiv udvikling, og vi er markedsledende på luftfragteksport, hvor vi har specialiseret hos inden for en lang række industrisektorer, som medicin og nødhjælp, men vi ønsker at udvide specialiseringen til også at omfatte andre sektorer.
Ambitioner og fokusområder
- DHL luftfragt har i dag et pænt stykke over 20 procent af markedet, og er markedsledende både globalt og i Danmark.
Så her skal vi bare holde gryden i kog. På søfragten har vi en noget mindre markedsandel, så her er plads til forbedring, - og det er vores ambition, at vi også i Danmark skal være markedsledende på det område. Ligesom vi er det internationalt.
- Uden at ville sætte årstal på, hvornår vi når i mål, har vi lagt en slagplan for hele processen. I slagplanen har vi defineret medarbejderudvikling, produktkvalitet og miljøhensyn som bærende elementer, uden hvilke konstruktionen ikke er bæredygtig og fremtidssikret.
Medarbejderudvikling
- Personligt mener jeg ikke, man i dag kan indfri ambitionerne uden at fokusere på medarbejderne. Medarbejderpleje og -udvikling er – selvom det måske nok er atypisk for speditionsbranchen - en mærkesag for mig. Det er min opfattelse, at det er uhyre vigtigt at kunne finde og fastholde markedets dygtigste hoveder, for uden dem lykkes vi ikke. Vore kunder – i Danmark såvel som ude i verden – bliver også mere krævende og forventer, at vi kan tilbyde dem bedre og bedre transportløsninger.
- Det er helt fundamentalt for en leder at finde talenter, udvikle dem og sikre, at de forbliver i virksomheden, så den ikke mister den viden, de har tilegnet sig i jobbet. Vi har i dag en meget dygtig og kompetent medarbejderskare, og da vi er store, vil vi gerne være trendsættere på området og fremstå som en virksomhed, der gør meget for at dygtiggøre og gi’ medarbejderne et kompetenceløft.
- Konkret har vi planer om at opgradere vort to-årige elevprogram, så vi kan identificere nogle talenter til et Management Trainee Program. Vi har interne kurser for mellemledere med fokus på forskellige fagspecifikke områder, som for eksempel Finans og Operationel Finans, Forandringsledelse og Kommunikation. Endelig er det min ambition at være meget synlig og inddrage medarbejderne i de beslutningsprocesser, hvor det er muligt, samt højne kommunikationsniveauet generelt.
Forbedret kvalitet og mere miljø
DHL har i 2005 købt Excel, en verdensomspændende speditionsvirksomhed, - og fusionen er gennemført med succes, både globalt og i Danmark.
- Nu hvor vi har den fremtidige struktur på plads, er det naturligt at fokusere på en yderligere forbedring af produktkvaliteten, fortsætter Jesper Nielsen. - Deutsche Post, der ejer DHL, har hos kunderne spurgt om First Choice af samarbejdspartner, og begrundelserne for deres valg. Meningen er så, at vi hos DHL skal højne kvaliteten på de områder, hvor det er muligt at indføre det nye ”lean”-begreb, uden at det går ud over kvaliteten.
- DHL er også optaget af miljøspørgsmål, og har indført Go Green konceptet til nedbringelse af CO2, specielt inden for Global Forwarding, og i øjeblikket samarbejder vi med EU om effektivisering af ruterne fra Kina til Europa, eventuelt ved at inddrage alternative transportformer som for eksempel de europæiske vandveje. Netop nu kigger vi på forbindelsen mellem det sydlige Kina og Rotterdam, og på mulighederne for at reducere godsvolumen til en femtedel, hvis vi transporterer tekstiler vakuum-pakket i stedet for på bøjler. Vi må konstant forholde os til realiteterne og de ændrede forhold, og tage stilling.
Godt rustet
Jesper Nielsen er en lun sønderjyde og har en bred, international karriere i speditionsbranchen bag sig. Matematisk student fra Aabenraa og toårigt Management Trainee Program i New York resulterede i fire år i Hong Kong for den amerikanske speditør Conterm. Flytning til Göteborg og stilling som direktør og efterfølgende administrerende direktør for Conterms Antwerpen- og Rotterdam-kontorer. Nyt job som direktør for det danske datterselskab af Shipco Transport i Hong Kong, udvidet til overordnet ansvar for syv kontorer i Aisen og 150 medarbejdere. Fra 2001 til 2004 Sø- og Luftfragtdirektør i Europa for APL Logistics og med et kort intermezzo hos Scan Shipping i København videre til DHL.
- Jeg mener, jeg står godt rustet til at påtage mig ansvaret for udviklingen af DHLs Luft- og Søfragtsafdeling.
Årene i Hongkong har lært mig at lytte til kunderne på en helt anden måde, end vi er vant til her, og uddannelsen i New York, Management Trainee Programmet inden for Spedition, har lært mig godt købmandskab. Det asiatiske menneskesyn og den amerikanske forretningsforståelse mener jeg er en god kombination. Og så er jeg jo ikke så gammel - og har stadig meget at lære, indrømmer 34-årige Jesper Nielsen.