Trafikken betjenes billigst af færgerne
To nye konventionelle færger til lastbiler og seks nye hurtigfærger plus havne-anlæg kan indsættes på Kattegat for 10 procent af prisen for en Kattegat-bro, påpeger færge-rederierne, efter COWI analyse – Også miljøet skal inddrages
Hvordan kan trafikken i trekants-området aflastes samtidig med, at man får en tidsmæssig gevinst for brugerne, spørger Bilfærgernes Rederiforening, efter at man er blevet klar over, at det Kattegat-bro forslag, som man troede var en afværgereaktion i forhold til Femern-forbindelsen, er blevet taget alvorligt af både politikere og beslutningstagere.
Rederne var tidligt ude med en foreløbig beregning af, at der var bedre økonomi i at satse på færgerne, men nu har man bedt COWI om at se på sagen med uvildige øjne.
Udgangspunktet er – ikke uventet - at det er langt billigere at opgradere færge-betjeningen
70 mia. kroner vil det koste med en bro over Kattegat plus 4,5 mia. kr. om året, som skal betales af brugerne. Tallet er baseret på en kombineret vej- og jernbaneforbindelse med fire vejbaner og to jernbanespor.
Færge-opgradering kan gøres for en tiendedel del af bro-prisen og vil koste 2 mia. om året.
I forhold til Storebæltsforbindelsen vil en bro over Kattegat reduceres kørslen med 100 km, mens færgeforbindelsen – alt efter hvilken linjeføring, der vælges – reducere kørslen med mellem 150 og 180 km.
Lastbilerne
Betjeningen af lastbiler skal i færgebetjeningen skal med konventionelle færger, der er kombinerede gods- og passagerfærger. Mens personbiler og kollektivt rejsende skal betjenes af store katamaran hurtigfærger. Frekvenser skal sættes op.
Rederne nævner, at de ti procent af broprisen inkluderer et eventuelt anlæg af nye havne og bygning af seks hurtigfærger og to konventionelle færger.
De ruter, som er under overvejelse er Ruten Kalundborg-Hov (længde, der ligner broens længde), den eksisterende rute Sjællands Odden-Ebeltoft eller eventuelt Glatved, Djursland (korteste sejlrute) eller den nuværende rute Sjælland Odde- Århus (direkte adgang til Århus midtby).
1000 kr. pr. tur
I et overslag regner man med en pris for at bruge Kattegatbroen på op mod 1.000 kr. pr. tur for togpassagerer (baseret på 2 mio. passagerer) og 900 kr. pr. personbil. Heri er ikke medregnet det tab, som Storebæltsforbindelsen vil lide.
Færge-løsningen vil med de nævnte investeringer kunne give lavere billetpriser end i dag.
Desuden fremhæver Bilfærgernes Rederiforening, at det er nødvendigt at tage hensyn til alle væsentlige effekter, der påvirker økonomien og miljøet. Her bør som minimum indgå anlægs- og driftsomkostninger, samlede trafikgevinster, miljøomkostninger (klimapåvirkning, luftforurening, støj og uheld), indtægter fra forbindelsen samt positive
Gas-færger
som negative konsekvenser for øvrige operatører – ikke mindst Storebæltsforbindelsen.
Færgerne skal muligvis anvende biodiesel eller gas som brændstof. I Norge er der gode erfaringer med gasdrift på konventionelle færger.
Bilfærge-rederne mener, at de foreløbige analyser klart viser, at det er mere samfundstjenligt at opgradere færgeforbindelserne. Det er vigtigere at få gjort noget ved regionale flaskehalse end at etablere prestigeprojekter, mener de.