Sikre farvande trods stor trafik
Der har fra mange sider været bekymring over risikoen for store olieforurenings-uheld nær de danske kyster i betragtning af, hvor enorm en skibstrafik – herunder russiske tankere – som passerer gennem vore farvande. Men lodserne er ikke så bekymrede.
Af Finn Bruun
- Farvandene er ret sikre, siger den tidligere formand for de danske lodser Mogens von Jessen, Kalundborg.
På et møde forleden i Kalundborg havn gjorde han således opmærksom på, at vi herhjemme er begunstiget med så megen sandbund, at en stor grundstødning ikke forventes at blive katastrofal – så meget mere som det internationale krav i dag er dobbelt bund og dobbelt skrog for de store tankskibe. Olie fra f.eks. containerskibes brændstoftanke er en større risiko.
- Desuden er afmærkningen blevet forbedret og trafikken er separeret de vigtigste steder, påpeger han, så risikoen for det, som man frygter mere end grundstødninger, kollisioner, er også blevet mindre, fremhæver Mogens von Jessen, som mener, at lodserne har en vigtig rolle at spille i den stigende trafik.
Han vil ikke afvise, at der kan ligge en sten på størrelse med en bus et uheldigt sted, og han påpeger, at der hele tiden skal ske en udvikling i sikkerheden.
Danmarks Rederiforening gør opmærksom på, at der er stærkt stigende vækst af bl.a. store tankskibe fra Rusland, og at det stiller krav øgede krav til afmærkning i farvandsruterne og krav om udbygning af lodsvæsenet. Storebælt er ved nå sit maksimum for passage i storskibsruten.
Mogens von Jessen vurderer, at der kan gå 35.000 skibe gennem Storebælt om året. Vi ligger i øjeblikket på godt 22.000 gennemsejlinger, skønner han.
Læs mere på side 21