Fire typer modulvogntog
Kun forvogn hænger kombinationen kan bliver ADR-godkendt
I et udsendt udkast til en kommende Bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog, opereres der med fire typer af modulvogntog.
Det er MVT type1 lastbilforvogn-dolly-trailer, MVT 2 lastbiltrækker-trailer-kærre, MVT 3 lastbiltrækker-linktrailer-trailer og endelig MVT4 lastbilforvogn-påhængsvogn.
Sidstnævnte kombination er begrænset til en totallængde på 24 meter, mens de øvrige alle går til 25,25 meter og alle kombinationerne går op til 60 ton vogntogsvægt.
Af særlige regler i den i øvrigt grundige bekendtgørelse, skal der bl.a. nævnes at modulvogntogene ikke skal opfylde kravet om at mindst 20 % af vogntogets vægt skal hvile på de drivende hjul. En regel der garanteret vil give tilfredshed blandt kommende brugere af kombinationen. Alternativet ville være at alle de trækkende enheder skulle være forsynet med tandembogie.
Linktrailere må ikke være forsynet med selvstyrende aksel, så der skal man nok have en tvangsstyret aksel for at kunne klare kravene til drejeradier. Et forhold, der kolliderer med de svenske regler, som begrænser hastigheden til maks. 45 km/t., når der er flere styrende aksler på vogntoget.
Desuden må en trailer, der kører efter en dolly ikke være forsynet med tvangsstyrede aksler.
ABS et kravAlle køretøjer skal være forsynet med ABS og lastbiltrækker og linktrailer, der indgår i linkkombinationen, skal være forsynet med EBS. En dolly skal være indrettet sådan at EBS-signalet sendes videre fra lastvognen til traileren.
Trailere, dolly og kærrer skal enten være forsynet med EBS eller være registreret første gang for mindre end 6 år siden. På bagenden af vogntoget skal der være en ekstra refleksplanke med teksten 25 m.
En mere træls detalje er, at udelukkende forvogn-hænger kombinationen (mvt 4) ifølge udkastet vil kunne registreres til transport af farligt gods. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft til den første oktober i år.