23948sdkhjf

Den franske europatrækker

Renault står stærkt midt i feltet for 40 tons vogntog

Renault står stærkt midt i feltet for 40 tons vogntog



Af Finn Bjerremand

Aldrig har det franske lastvognsmærke Renault stået stærkere, når det gælder selve hardwaren, altså lastbilproduktet. Det gælder ikke mindst den Renault Premium Road, som jeg netop har testet.

Den er udstyret med DXi 11 maskine fra Volvo Powertrain samt en forfransket I-shiftgearkasse, der i Renaultsproget hedder en Optidrive+ gearkasse.

Har man ikke brug for et fuldstændig fladt gulv i førerhuset, ja så er Renault Premium Road med højt førerhus et godt alternativ til brug i såvel national som international trafik. Vil man absolut have en lastvogn med et fladt gulv og hele toppen af mulighederne på området, så kunne man eksempelvis købe Premiums storebror Magnum Vega.

Men til 40 tons vogntogsvægt ligger Premium Road med den nye 10,8 liter store 451 hk’ motor lige i smørhullet. Motoren er samtidig miljøvenlig og klassificeret som en Euro 5 maskine.

Arbejder fantastisk

Motoren arbejder fantastisk, og jeg har af og til undret mig over, at Volvo ikke også har den i sit program. Men Volvo har med succes valgt kun at satse på 13 liters motoren i dette segment.

DXi 11 motoren, hvis maksimale drejningsmoment er på 2140 Nm i feltet mellem 1100 og 1400 omdrejninger i min., er en moderne sekscylindret type med fire ventiler pr cylinder, udstyret med Delphi enhedsinjektorer i indsprøjtningssystemet.

I samspillet med den 12 trins Optidrive+ gearkasse, som det er en fornøjelse at køre med, virker det bare fantastisk. Det er blot at slippe håndbremse, dreje på stilken, så gearvælgeren går fra neutral til drive, træde på speederen og holde kursen med rattet, så går det bare derudad.Ingen koblingspedal eller gearstang, der skal flyttes.

En sand europatrækker

Jeg tør godt sige at Renault Premium Road med Optidrive+ gearkassen er en virkelig Europatrækker. Det kan ses både på, at den dækker de 40 tons vogntogsvægt, der er gældende i det meste af Europa, og på at vognen er sammensat af komponenter fra forskellige europæiske lande. Jeg kan blot nævne, at motor og gearkasse kommer fra Sverige, førerhuset fra Frankrig og bagakslen fra Arvin Meritor, der producerer tæt på Renaults anlæg i Lyon, men som i virkeligheden er en verdensomspændende akselproducent, der også producerer aksler til mange andre lastvognsmærker verden over.

Førerhuset er ok, det er jo ved at være lidt op i årene, men har dog oplevet nogle fornyelser, og er derfor stadig en moderne arbejdsplads.

Der er god plads og en god sovekabine med fornuftige køjer. Renault skal roses for gode spejle, både det midterplacerede frontspejl og spejlene på armene. Man kan se mellem A-stolpen og spejlene i begge sider, og det er et stort sikkerhedsplus.

Førermiljøet er som det bør være i en moderne lastvogn. Alt sidder placeret fornuftigt, det er let at opnå en fornuftig kørestilling, også når man kører langt. Sædet i testvognen fandt jeg også meget tilfredsstillende.

Bør standardiseres

Skal jeg være lidt kritisk, så mener jeg, at Renault bør ændre sine kontakter under rattet, så f.eks. styringen af radioen m.v. flyttes op i rattet, som flere andre endelig har gjort det. Og så mener jeg også, at man bør standardisere stilkene under rattet med Volvo, så motorbremse/retarderhåndtaget kommer til at sidde i højre side.

Ellers er det fint nok, at man kan se hvilken frekvens man lytter radio på lige nu, ligesom man kan se hvor højt volumen er.

Renault bør også gå tilbage til to store runde ure – et med speedometer og et med omdrejningstæller. Det kan godt være, at det er ”fancy” med blot et digitalt speedometer. Men det hører ikke hjemme i en lastvogn.

Motorbremsen er for svag, specielt når man ved, at fætrene fra Volvo kan gøre det bedre med deres VEB+ version.

Styretøjet virker direkte med god føling til vejbanen, og tilsvarende må det siges, at skivebremserne giver en følelse af hurtigt og direkte virkende bremser.

Generelt var det en fornøjelse at køre en dag med Premium Road og skulle jeg selv køre på Syd- eller Mellemeuropa ville jeg ikke være bleg for at vælge en Premium Road med denne motorstørrelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047