23948sdkhjf

Cabotage stramning vil ramme skævt

EU-Kommissionens planer om nye skrappe regler, der vil begrænse cabotagekørsel til højst syv dage og maksimalt tre transporter, får en blandet modtagelse i den danske transportbranche.

EU-Kommissionens planer om nye skrappe regler, der vil begrænse cabotagekørsel til højst syv dage og maksimalt tre transporter, får en blandet modtagelse i den danske transportbranche.



Af Lars Lassen

Hos Brdr. Larsen Transport i Vejle, der har flere dansk indregistrerede lastvogne kørende permanent i Tyskland med tyske chauffører, giver det ikke anledning til panik.

- Så må vi bare indregistrere dem på tyske nummerplader i stedet for, siger vognmand Søren Larsen.

Men han kan sagtens få øje på problemet.

- Den vognmand, der måske kører med 100 biler i international transport, ved jo ikke hvor bilerne kommer til at køre i næste uge, så han kan ikke bare omregistrere sig ud af problemet. Så der er tale om et alvorligt indgreb, siger Søren Larsen.

Den voldsomme stramning af cabotagereglerne kommer efter blandt andet Tyskland og Frankrig indførte stramme fortolkninger af EU’s nuværende løse regler i 2005. Tyskland varslede sidste år i august planer om en yderligere stramning med en halvering af den maksimale cabotageperiode fra 60 til 30 dage.

Men EU-Kommissionens forslag er altså langt mere drastisk.

Modstridende interesser

Reaktionen fra de danske transportorganisationer har været blandet, fordi der grundlæggende er modstridende interesser.

De danske vognmænd, der udelukkende kører i national transport vil ikke blive ramt af forslaget og de opnår måske endda en forbedret konkurrencesituation, fordi lastbiler på udenlandske nummerplader får begrænset deres adgang til det danske indenrigsmarked.

Derfor hilses forslaget også velkomment i DTL.

- Der skal gælde lige vilkår for alle. De danske rammevilkår er i dag dårligere end i udlandet, og dermed skævvrider cabotagekørslen konkurrencen. Det er stik imod EU’s mål om fair konkurrence, og derfor er det vores holdning, at først når der er lige konkurrencevilkår, kan man ophæve begrænsningerne på cabotage-kørslen, sagde DTL’s adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar.

Helt uacceptabelt

Reaktionen er naturligt nok lige modsat i ITD, der blandt andet organiserer størsteparten af de danske eksportvognmænd.

Her betragter man cabotagekørselen som en vigtig forudsætning for, at danske transportvirksomheder kan udføre effektive transport- og logistikløsninger i EU.

- EU-Kommissionens forslag er helt uacceptabelt for de danske eksportvognmænd, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen i en kommentar. – Vi hører til blandt de mest effektive i Europa, og forslaget vil betyde, at transporterne ikke længere kan gennemføres så effektivt og konkurrencedygtigt som hidtil, siger han.

Mogens Therkelsen påpeger, at forsalget er i direkte modstrid med EU’s grundlæggende princip om varernes frie bevægelighed og ideen med det Indre Marked. Derudover vil en gennemførelse af forslaget betyde mere tomkørsel og dermed en øget miljøbelastning.

- Vi vil fra ITD’s side gøre alt, hvad der står i vores magt, for at undgå dette helt uacceptable tiltag. Vi er i forvejen presset af den kommende forhøjelse af den tyske maut, der vil medføre en meget stor belastning for vore medlemmer, slutter Mogens Therkelsen, formand for International Transport Danmark (ITD).

Den forkerte vej

DTL’s holdning resulterede i en voldsom reaktion fra Danske Speditører, der bakker op om ITD’s synspunkt.

Således fastslog formanden for Danske Speditører i Transport-Tidende, at Jesper E. Petersen, at EU-Kommissionens forslag til harmonisering af reglerne om cabotage er et stort skridt i den forkerte retning. Forslaget er at begrænse cabotagekørsel til maksimal syv dage og højst tre ture.

- Det vil være fuldkomment ødelæggende for en dansk erhvervssucces: Tilrettelæggelse af internationale vejtransporter, fastslår han og uddyber:

- Danske speditionsvirksomheder lever af at klare eksportørers og importørers behov for transport. 79 pct. af Danmarks vareudveksling med udlandet er med de 25 EU-lande, og langt det meste transporteres ad landevejen. Vi sørger for, at det sker sikkert og billigt, og det gør vi blandt andet ved, at vognene kører så få tomkilometer som muligt. Den kapacitet, som vi har betalt vognmanden for, skal bruges til noget, siger Jesper E. Petersen.

- Det er beskæmmende, at en dansk organisation som DTL falder for fristelsen til at hilse det bureaukratiske og konkurrencebegrænsende forslag velkommen. Det vil ikke forlænge livet for ret mange virksomheder, om overhovedet nogen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047