23948sdkhjf

Fornuftig vejpakke fra EU

Selv om ét af punkterne i EU-kommissionen nye vejpakke har vakt både vrede og anerkendelse i Danmark – nemlig cabotage-afsnittet – så er der faktisk tilfredshed med hovedlinjerne i den øvrige del af pakken.

Selv om ét af punkterne i EU-kommissionen nye vejpakke har vakt både vrede og anerkendelse i Danmark – nemlig cabotage-afsnittet – så er der faktisk tilfredshed med hovedlinjerne i den øvrige del af pakken.



Kommissionens Vejpakke omfatter nemlig en forenkling af de gældende regler om adgangskrav til såvel godstransport som persontransport .

Også de grundlæggende regler om markedsadgang plus en rapport fra Kommissionen om spørgsmålet om de selvkørende vognmænds inklusion/eksklusion i forhold til det mobile arbejdstidsdirektiv er med i EU-udspillet.

Blandt andet fastholder Kommissionen, at adgangskravene til hvervet som busvognmand og som godsvognmand bedst reguleres i adskilte regelsæt.

Men som udgangspunkt er der ikke tale om stramninger i adgangskravene, der vil påvirke de danske regler umiddelbart. Herhjemme har vi allerede højere krav til etablering i erhvervet, idet vi bl.a. har højere krav til kapitalgrundlaget.

Og det er også blevet vel modtaget i Danmark, at Kommissionen lægger op til en standardisering af dokumentkravene i forbindelse med fællesskabstilladelser og de attester, som chauffører skal medbringe til dokumentation af arbejdsforhold.

Det går som en rød tråd gennem vejpakken, at hensynet til en ensartet og en effektiv kontrol er højt prioriteret i den samlede vejpakke, og der er næppe tvivl om, at der er lagt op til forholdsvis omfattende kontrolkrav til medlemslandenes myndigheder. Fra Kommissionen side begrundes det med behovet for at sikre en fair konkurrence i EU samt hensynet til trafiksikkerhed og ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

De selvkørende

Desuden indeholder pakken Kommissionens overvejelser om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at lade de selvkørende vognmænd omfatte af det særlige arbejdstidsdirektiv for mobile arbejdspladser. Her ønsker Kommissionen mere analyse, men HTS vurderer, at det antydes, at det kommissionen mest hælder til er, at de selvkørende vognmænd ikke bør være omfattet.

De nuværende regler afspejler, at EU's medlemslande har været delt i spørgsmålet. Efter direktivet vil de dog fra marts 2009 være omfattet af ordningen.

Parterne konsulteres

Kommissionen påpeger i øvrigt, at medlemslandene generelt har haft vanskeligt ved at foretage en tidsmæssig korrekt implementering af de eksisterende regler. Men samlet lægges der med vejpakken op til, at der skal ske yderligere vurderinger, ligesom der skal ske en konsultation med såvel EU's medlemslande som arbejdsmarkedets parter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062