IT er en nødvendighed - også for de mindre
Mogens Therkelsen, formand for ITD og direktør for HPT, opfordrer de mindre virksomheder, som endnu ikke er kommet med på IT-toget til at stige på. Og de større transportvirksomheder til at tage de mindre med i deres systemer. For de mindre er uundværlige.
Af Finn Bruun
- I dag er IT-systemer et must for transportvirksomhederne, fastslår Mogens Therkelsen. Den tid er for længst forbi, da man kunne have den holdning, at alt det der med edb og elektronik, det har vi ikke tid til, eller det kan undværes.
Selv små virksomheder og selvkørende vognmænd er nødt til at komme med på vognen:
- Som systemerne har udviklet sig specielt indenfor de moderne flådestyrings- og navigationssystemer til køretøjer, er det i dag en absolut nødvendighed, at man såvel indenfor selvkørende som mindre og mellemstore forretninger har fokus på IT-udviklingen, siger han.
- Det jo et værktøj, der er med til at lette mange administrative opgaver – det tager så at sige ”bøvlet” ud af hverdagen og weekenderne for mange vognmænd og dermed transportudbydere.
- Det er nok også et generationsspørgsmål. Jeg tror ikke, at den unge generation finder det naturligt at sidde med regnskabet privat derhjemme om aftenen eller i weekenderne.
De unge er jo i langt højere grad fortrolige med IT-teknologien, som de er vokset op med, så de vil klart vælge at lade teknologien klare en større del af arbejdet, hvis de skal tage over.
De unge vil nemlig være mere motiverede for at gå ind i virksomheden, hvis de kan se på skærmen, at der er styr på indtægter og omkostninger. Det gælder jo også overfor banker og revisorer. Den lille virksomhed kan gennem IT-systemet vise, at der er styr på tingene.
IT i blodetSå hvor man plejer at sige, om en vognmand, at vedkommende er født med diesel i blodet, vil man sige at næste generation er født med IT i blodet. De unge går ikke rundt om en lastbil og sparker på dækket for at fornemme faget. De tænder for computeren.
- Selv om mange af de mindre vognmænd, som i dag er mellem 45 og 60 år er kommet ind i branchen direkte fra skolen og ikke har de unges naturlige forhold til IT, så må også de forholde sig til IT, hvis de vil med ind i fremtiden.
- Man kan lige så godt komme i gang først som sidst, lyder Mogens Therkelsens råd til de små virksomheder og de selvkørende vognmænd – en gruppe af virksomheder, som han understreger er af afgørende betydning for transporterhvervet, og som derfor må have så gode vilkår, at de kan overleve.
- Og her er ITD jo klar til at række en hjælpende hånd i form af en vifte af forskellige gennemprøvede service-tilbud på dette felt uanset virksomhedens størrelse. For ofte behøver det ikke være meget, der skal til for at komme med på vognen. Et relativt simpelt udstyr monteret i lastbilen, vil for mange små være nok til at starte med. Så kan man være en del af netværkssystemet, uden at det kræver de store investeringer, påpeger han.
En IT-rejsetaske- I vores egen forretning, HPT, tilbyder vi de vognmænd, der kører for os, at komme med i systemet og vi er en af de virksomheder, der i øjeblikket er med i et forsøg i ITD/FDE regi med en såkaldt IT-rejsetaske, som man kan tage med sig ind i lastvognen fra tur til tur og så blive koblet på.
Og er man inde i et mere etableret leverandør-forhold kan man have en fast installation, som ud over opkoblingen til det transportfirma, man er underleverandør til, også kan få sendt relevante oplysninger hjem til sit eget firma, så man får nogle brugbare data som en tilgift, siger Mogens Therkelsen, som opfordrer andre større transportvirksomheder til også at tage underleverandørerne med i deres systemer.
God styringEt godt IT-system er med til at give kontrol over forretningen, så man løbende ved, hvilke omkostninger man har på dieselforbrug, teknisk service, forsikring, lønninger m.m. Der stilles i dag så store krav til optimering af vognmandens forretning, at det er vigtigt, at man hele tiden har styr på de forskellige omkostninger.
Desuden peger Mogens Therkelsen på, hvor vigtigt et markedsføringselement det er at kunne tilbyde samarbejde på IT-systemer med kunderne – uanset virksomhedens størrelse. Den enkelte transportenhed kan følges, og de lidt mere avancerede systemer
kan holde øje med kundens gods, så man f.eks. kan informere om ankomsttidspunkt og eventuelle forsinkelser eller andre pludseligt opståede og ikke planlagte situationer.