Hyppige leveringer i små portioner kræver et langt stærkere samspil
- Vi skal have et bedre samspil mellem transportkøberne og transportørerne af temperaturfølsomme transporter, siger direktør Mogens Therkelsen, HPT, som ikke lægger skjul på at de moderne transportvirksomheder er klart længere fremme på IT-siden end mange transportkøbere.
Han peger på, at behovet for temperaturregulerede transporter er klart stigende herhjemme både fordi, der efterspørges stadig hyppigere leverancer af stadig mindre partier, samtidig med at importen af temperaturfølsomme varer fra f.eks. Østen, stiger i takt med globaliseringen.
Varerne kommer i store containere, som så skal splittes op og distribueres i små partier. Det giver flere transporter, men samtidig bliver vi klemt af stigende infrastruktur-problemer og trængsel, så logistik-opgave er meget krævende. Lead time bliver kortere, og det er jo ikke jern og skruer, vi kører med, fastslår Mogens Therkelsen.
De danske transportører er langt fremme og helt på niveau med - hvis ikke foran - de nærmeste konkurrenter som Tyskland og Holland og et stort stykke foran resten af EU.
Det skyldes efter hans vurdering også brugen af IT-systemer i transportarbejdet. Og mulighederne for dansk transport på dette område kan blive endnu bedre, hvis vi forstår at øge samspillet mellem de forskellige aktører. Transportkøbere, speditører og transportørerne.
Større forståelse- Jeg efterlyser en større forståelse mellem parterne, så transportkøberne i højere grad tager transporten med i deres systemer. Vi skal have transport og logistik løftet op fra rampen til at være en sag på direktionsgangene, så de interne systemer i transportkøbervirksomheden tager den eksterne logistik med ind som en integreret del. Så bliver vi virkelig effektive, siger Mogens Therkelsen.
- I dag ser vi jo, at en virksomhed herhjemme får produceret en vare i Tyskland, som skal leveres i f.eks. Italien – Det kræver naturligvis integration af systemerne på et højere niveau, end man ellers har været vant til.
- Men der er i dag for få transportkøberne som er helt opmærksomme på de store teknologiske muligheder, som vi har i branchen. Transport og logistik skal rangere på lige fod med andre vitale områder i firmaet som f.eks. indkøbsfunktionen til produktionen. Transportvirksomhederne er langt foran, påpeger han og slår fast at en god integration er til gensidig fordel for både transportkøber og transportør samt den øvrige omverden.
- Hvis danske eksportører i dag skal gøre sig gældende på det europæiske marked indenfor tempererede produkter, er det vigtigt, at man har en transport- og logistikleverandør, der kender konsekvensen af at acceptere meget stramme leveringstider og -forpligtelser, idet det er forbundet med høje omkostninger ikke at overholde dem.
Fælles løsningerDet er derfor yderst vigtigt, at transportudbyderne har moderne IT-kommunikationssystemer til både at følge, hvor langt varen er nået på turen og hvordan temperaturen udvikler sig, så kunden på et så tidligt tidspunkt som overhovedet muligt får besked, hvis der opstår forsinkelser eller afvigelser af anden art.
Så kan transportøren også holde sig fritaget, hvis der opstår situationer, som han ikke har kunnet afværge selv ved en meget korrekt og disciplineret disponering af forsendelserne.
IT-udstyr kan også hjælpe chaufførerne ved at give dem de fornødne informationer helt ude i førerhuset og meddele evt. ændringer iflg. aftale med kunden. Selv i de områder af Europa, hvor mobiltelefonen ikke rækker, kan IT-udstyret være en fordel.
Specielt for køle- og frysegods kan en direkte opkobling mellem transportøren og hans kunde være et alternativ i konkurrence øjemed
Det er derfor yderst vigtigt, at transportudøverne selv tager initiativ til at få sådanne informations- og kommunikationssystemer installeret i deres biler, så de ved forhandlinger hos deres kunder kan fremvise de muligheder, der er for at optimere sikkerhed og leveringstider i fællesskab med kunden, fremhæver Mogens Therkelsen.