Lastvogne diskrimineres på totalvægten
Hvorfor er 24 tons trippeltryk ok på en trailer men ikke på en lastvogn eller en kærre, spørger vognmand
Af Finn Bjerremand
De danske vægtregler for lastvogne indeholder flere mærkværdigheder.
Det har vognmand Per Rasmussen indehaver af Søren Rasmussen & Søn i Klakring ved Juelsminde bemærket gennem flere år. Vognmanden har begge typer af fireakslede lastvogne, versionen med to bogier på 32 ton totalvægt og versionen med en foraksel og en trippelbogie, der af uforklarlige årsager kun må køre med 29,5 ton totalvægt.
Det helt mærkværdige er jo, at versionen med to bogier, gerne må have en bogie i bagenden, der går op til 19 ton bogietryk og dermed to bagaksler på hver 9,5 ton akseltryk.
Den anden version med trippelbogie må ikke engang udnytte et otte tons akseltryk. Og det helt værkværdige er, at en trippelbogie på en sættevogn gerne må køre med 24 ton trippelbogietryk – altså tre gange otte ton akseltryk. Men det må en fireakslet vogn med en trippelbogie ikke og det samme gælder en påhængsvogn af kærretypen.
Her har man nemlig ved at begrænse den største tilladte akselafstand holdt kærrernes mulige akseltryk under 24 ton. Men her er det ”trælse” jo, at netop den fireakslede lastvogn med trippelbogie har en langt større anvendelighed end versionen med en toakslet bogie i hver ende.
Ingen indblandingF.eks. kan en fireakslet lastvogn med trippelbogie bedre anvendes til en aftagelig bagmonteret kran, og dermed være med til at give større fleksibilitet.
I vore nabolande er der da heller ingen, som blander sig i, hvor en trippelbogie f.eks. er placeret. En treakslet kærre kan i Sverige selvfølgelig køre med op til 26 ton trippelbogietryk. I både Finland, Norge og Sverige er langt de fleste fireakslede lastvogne da også af typen med en trippelbogie.
Det giver f.eks. mulighed for at bygge vognene med en tandembogie efterfulgt af en løftbar bogieaksel bagerst i trippelbogien – og dermed en meget lille venderadius og stor fremkommelighed i terræn.
Vognmanden fra Juelsminde har i øjeblikket yderligere en ny fireakslet lastvogn med trippelbogie i ordre og ser frem til, at myndighederne snart tager skridt til at liberalisere vægtreglerne, så alle hans fireakslede lastvogne kan udnytte den gældende totalvægtsgrænse for fireakslede biler på 32 ton helt ud.
Kun i DanmarkDTL har kæmpet for at få enklere regler på akseltryks området og på totalvægte, det er uforståeligt, at Danmark så vidt jeg ved, er det eneste land, der har et 4 akslet køretøj der har en totalvægt på 29,5 tons, når alle andre lande har 32 tons for et sådant køretøj, siger fuldmægtig Hans Skat i DTL til Trans Inform.
-I dag er der dog givet tilladelse til at køre med 19,5 tons på en bogie hvis det er et 4 akslet køretøj, hvor de 2 forreste er styrende og med max afstand på 2,5m, dette køretøj må have en totalvægt på 32 tons, det er derfor uforståeligt, at man på et køretøj hvor der er en foraksel og en trippelbogie, kun må have en totalvægt på 29,5 tons. DTL har gang på gang forsøgt at få ændret dette, men bliver hver gang mødt med, at en harmonisering giver større vejslid, siger Hans Skat og tilføjer;
- I det politiske system, betyder det at, hvis man fra statens side hæver en totalvægt eller et akseltryk på en lastbil, vil kommunerne påberåbe sig et større vejslid og forlange flere penge til vedligehold, det er denne forklaring, der hidtil har forhindret en harmonisering.
Trans Inform vil tage sagen op overfor politikere og myndigheder.