23948sdkhjf

En anderledes avanceret og brugervenlig øl-trailer

Håndteringen af godset skal kunne ske hurtigt og effektivt, uden at chaufføren bliver slidt op af det fysiske arbejde. Det er der taget højde forpå Månedens Køretøj, en ny Pacton øl-trailer

Håndteringen af godset skal kunne ske hurtigt og effektivt, uden at chaufføren bliver slidt op af det fysiske arbejde. Det er der taget højde forpå Månedens Køretøj, en ny Pacton øl-trailer



Af Finn Bjerremand

Der er mangel på kvalificerede chauffører i dag. Det er ingen i tvivl om længere, og det er også med til at påvirke udviklingen af nye køretøjer. De skal være konstrueret, så de er lette at arbejde med og samtidig være skræddersyet til transportopgaverne. Et klart eksempel på det, er den nye Pacton øltrailer, som den hollandske producent af påhængskøretøjer netop har udviklet til den danske bryggerikoncern Carlsberg.

Direktør Jørgen Hansen fra Pacton Skandinavia A/S i Stilling har for kort siden leveret den første nyudviklede øltrailer, der er en prototype. Herefter følger den egentlige serie, som bliver leveret hen over resten af året.

Den nye trailer er udviklet med maksimal fokus på, at det skal være så enkelt og let som muligt at arbejde med for chaufførerne. Traileren er opbygget som en treakslet citytrailer med to hydrauliskstyrede aksler og en fast løftbar foraksel i trippelbogien.

Chassiset slutter faktisk kort bagved den bagerste aksel i trippelbogien, selv om det ikke umiddelbart ser sådan ud fra siden. Men i den bagerste sektion, er der lavet en stor pladelift, som kan bære en gaffeltruck under kørslen.

Når trucken skal anvendes ude på et aflæssested, sænkes liften ned til vejbanen, gardinet trækkes fra, og trucken kan køre ud for at læse af. Meget praktisk har man sat en dør i bagenden, så man altså ikke går ind i lastrummet, men ind i maskinrummet, hvor trucken står parkeret under kørslen.

Det er også her, at al teknikken findes. Det omfatter både hydraulikpumper til løft af truckplatformen, styring af aksellifte og akselstyringer samt spillene, der trækker gardinerne på siderne. Alle disse dele sidder sikkert og godt beskyttet oppe under taget på den egentlig bagsmæk over gaffeltrucken.

Hele lastrummet er inddelt i passende rum, så der kan være 54 europaller, der står sikkert under kørslen. Begge sidegardinerne udløses med et enkelt greb, så det er let og hurtigt at åbne.

Hightech styring

Til at styre en stor del af funktionerne er der en meget avanceret multifjernbetjening, der har en hel del funktioner. Fjernbetjeningen kan nemlig aktivere hæve/sænke-funktionen af truckplatformen i bagenden, ligesom den kan styre hævning eller sænkning af taget i venstre og højre side, så der kan laves god frihøjde til læsning og losning af pallerne.

Desuden styrer den presennings-gardinerne på siden, når de skal skydes frem eller tilbage, ligesom den klarer den hydrauliske styring af de to bagerste aksler og foretager hævning eller sænkning af den forreste aksel

Også indstillingen af traileren i de to forskellige kørehøjder alt efter kørselsforholdene, styres af fjernbetjeningen.

Let klaret

Når gardiner skydes ud i bagenden, kører de ud på en rundbueskinne helt ude bag på traileren, så hele siden er blotlagt, så chaufføren ikke risikerer at skulle kæmpe med en gardinside, der er i vejen under aflæsningen.

Traileren er flot bygget, det oser af hollandsk kvalitetsarbejde, der næsten kunne have været lavet i Danmark.

Bagenden er udstyret med en typisk dansk baglygtebestykning, bestående af fire runde trekammerbaglygter, to baklygter og to slingrelamper.

Traileren er desuden udstyret med to støtteben, hvor man faktisk kan tale om ben. De er løse og skydes op og ned, når man trækker en tværbolt ud og skyder den ind igen, når man har fundet det rigtige niveau.

Det er nok sjældent man hos Carlsberg har brug for at stille traileren af med læs på. Det skyldes nok ikke mindst godsets værdi. Det er nok de færreste der tør parkere en gardintrailer med et helt læs øl eller sodavand nogen steder uden for sikrede områder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064