Styr på chaufførtimerne
Comlog tilbyder nye værktøjer, der sikrer optimalt overblik over chaufførernes timeforbrug i henhold til både køre- og hviletid og arbejdstidsdirektiv.
Af Lars Lassen
Comlog A/S’ tyske datterselskab Comlog Telematic Solutions GmbH i Tyskland fik æren af at introducere et helt nyt værktøj, på messen Transport Logistics i München i midten af juni.
Fremover vil Comlogs kunder få mulighed for at udlæse data fra den digitale fartskriver ’on air’. Det vil sige, at chaufførens data kan overføres via mobil kommunikations teknologi, så han ikke behøver at møde op på kontoret en gang hver 28. dag.
Aflæsningen kan nu foretages hvor som helst og når som helst. Det sparer både kørte kilometer og kostbar arbejdstid.
Rent teknisk tilkobles en kortlæser til Comlog terminalen i førerhuset, der aflæser chaufførens kort. På længere sigt arbejder Comlog med en direkte aflæsning af de digitale data, der er lageret i den digitale fartskriver.
Det nye tyske datterselskab har allerede opnået gode resultater på det tyske marked, hvor det danske firmas produkter angiveligt har fået en god modtagelse.
Køre- og hviletid’Online’ aflæsningen af chaufførens tachografkort er blot en af flere nyheder fra Comlog, når det gælder administration af chaufførtimerne.
Comlog A/S er nu klar med en helt ny løsning, der holder styr på køre- og hviletid, samt arbejdstid i henhold til reglerne ifølge EU’s arbejdstidsdirektiv for mobile medarbejdere.
De nye køre- og hviletidsregler, som trådte i kraft i april i år, har for alvor sat fokus på hele området omkring chaufførernes arbejds- og køretider. Det oplever man også hos Comlog A/S, der har registreret en stigende efterspørgsel efter IT-værktøjer, som kan gøre hverdagen lettere for både chauffører og disponent, samtidig med man øger effektiviteten.
Frygten for høje bøder ved selv små overskridelser af den tilladte køretid betyder ofte, at virksomhederne tøver med at udnytte køre-hviletidsreglerne og arbejdstidsdirektivet optimalt.
Denne forsigtighed sparer nok udgifter til bøder for både chauffør og transportvirksomhed, men den koster også dyrt på produktiviteten. Selv små marginaler på tidsforbruget kan betyde markant øget indtjening. En gevinst, der tilfalder transportøren, hvis han forstår at minimere spild af lovlig arbejds- og køretid.
Bedre kontrolDet netop denne vanskelige balancegang, som Comlog nu tilbyder transportvirksomhederne bedre kontrol over med det opdaterede køre- og hviletidsmodul, der også indkalkulerer ’rådighedstid’ som det kendes fra arbejdstidsdirektivet
- Med vores nye køre- og hviletidsmodul vil vores kunder have det optimale værktøj også til at udnytte reglerne indenfor arbejdstidsdirektivet optimalt. Disse griber jo tæt ind i køre-hviletidsreglerne og med det rigtige værktøj vil kunden endda opleve, at han får mere køretid. Desuden sørger systemet for at virksomheden har dokumentationen i orden over for myndighederne, siger adm. direktør Michael Fedder, Comlog A/S.
- Der er kommet øget fokus på netop chaufførens arbejdstid, og for disponenten vil det være en stor gevinst, at denne faktor nu også kan medtages i planlægningen.