Her er lastvognens vigtigste partner
Trucken er faktisk det vigtigste arbejdsredskab i den interne transport. Opgaven er jo at ”fodre” lastvognene med gods
Af Finn Bjerremand
Gaffeltrucken er alfa og omega for at lastvogne, trailere og påhængsvogne kan blive lastet. Ofte er det sådan hverdagen, at hvis gaffeltrucken ikke kan køre, ja så kan lastbilerne ikke bliver læsset eller læsset af.
Sådan har det ikke altid været. Det er nemlig først op i 60erne og 70erne, at det er blevet et must med en gaffeltruck - og det er først nu, at gaffeltrucken er begyndt for alvor at vinde indpas i landbruget.
Udviklingen fulgte i kølvandet på anden verdens krig. Hele den vestlige verden gennemgik en kæmpeudvikling, hvor industrialiseringen for alvor tog fart.
Det betød også, at behovet for at kunne få transporteret store enheder og store mængder i en fart steg med rekordfart. Det var først og fremmest i skovindustrien i lande som USA, Canada, Sverige og Finland, at man satte gaffeltruckene i drift til håndtering af de enorme mængder tømmer.
Den amerikanske gaffeltruck Hyster har gjort hele turen med. Hyster blev etableret tilbage i 1929, hvor hele den vestlige verden stod over for den værste økonomiske depression, man kunne tænke sig. Alligevel lykkedes det for mærket at klare dig gennem de vanskelige perioder.
Nu til dags har Hyster fjorten produktionssteder fordelt i områderne Asien, Australien, Europa og USA. Samtidig råder koncernen over et meget veludbygget forhandler- og servicenet, hvor der ikke er færre end 600 forhandlere, som dækker i 100 forskellige lande verden over.
SAWO importererI Danmark er SAWO A/S i Støvring for kort tid siden blevet udpeget til ny importør og landsdækkende forhandler under navnet Hyster Danmark. SAWO A/S, der i forvejen er forhandler af den kendte medbringertruck Moffett, har til løsning af den nye udfordring sammensat et nyt serviceteam udelukkende bestående af medarbejdere med stor erfaring indenfor feltet.
Truckprogrammet hos Hyster dækker lige fra den mindste palleløfter og op til en stor og svær gaffeltruck med en kapacitet på 52 ton. Programmet deles i grove træk op i indendørsgrej (også kaldet warehouse), gaffeltrucks fra 1,6 til 7 ton samt store gaffeltrucks der dækker fra otte til 52 ton.
Gaffeltruck er ligesom biler og lastvogne under konstant udvikling. Så selv om mange ser en gaffeltruck blot som en ombygget lastvogn med et tårn samt et sæt gafler og frembygget smal førerhus, så sker der virkelig meget med gaffeltrucken – ikke mindst fordi computeren også her har holdt sit indtog.
Desuden er der mangel på gode erfarne gaffeltrucksførere, og det betyder at der stilles endnu større krav til konstruktionen af trucken. Ud over at trucken skal være mere automatiseret og have et højt sikkerhedsniveau, så stiller førerne også krav om gode forhold på felter som ergonomi og komfort.
Køres der både inden døre og udenfor hele året stilles der store krav til såvel førerhus som klimaanlæg. Og i de senere år er det også lykkedes at få støjniveauet sænket.
Og ligesoom i biler og lastvogne er det store omdrejningspunkt i en gaffeltruck også transmission og hydraulikpumper. Det er vigtigt med en transmission som kan omsætte de mange kræfter og gøre det med den rigtige hastighed.
Samtidig skal gearkassen kunne holde i rigtig mange år.
DriftsikkerhedHyster har fokus på alle disse forhold og har netop taget en ny transmission i brug, der både er brugervenlig og meget driftsikker. Driftsikkerheden er bl.a. opnået ved, at man ligesom på lastvogne har adskilt bagtøj med drivaksler fra transmissionen og dermed gjort hele transmissionen fri for de påvirkninger, som truckens chassis bliver udsat for.
Det skal det mere selvstændige chassis selv stå for på de nye trucks. I tidligere modeller påvirkedes både bagtøj og transmission ved vridninger og tunge løft.
I 2006 lancerede Hyster den såkaldte Fortens gaffeltruckserie, der ligger i klassen 2000 kg til 3500 kg, og senere kom i den mindre klasse fra 1600 kg til 2000 kg.
Herefter blev de lidt større Fortens lanceret i vægtklassen fra 4000 kg op til 5500 kg og dette segment dækker nu helt op til en løftekapacitet på 7000 kg. Fortens er opdelt i tre grupper nemlig Fortens Advance+, Fortens Advance og Fortens. De tre grupper dækker over henholdsvis top – middle og low versioner.
Fokus på produktivitet, driftsomkostninger, ergonomi, driftsikkerhed og service.
SamspilDe nye Hyster Fortens skiller sig ud fra de tidligere versioner på en række punkter som, nyt instrumentbord, med display, der ud over at kunne vise mange forskellige funktioner også kan benyttes til at indstille truckens forskellige funktioner. Den patenterede Duramatch transmission er den største nyhed hvorved udgifter til både bremse - og dæk slidtage nedbringes betydeligt gennem en elektronisk styring af transmissions-nedbremsningen.
Med den nye Throttle-up function kan hastigheder og samspil mellem kørehastighed og hydraulikkens hastighed styres. En binding der vigtigt, hvis man har brug for at få hurtige løft mens der køres.
På det ergonomiske område er der også tænkt stort. Rattet kan justeres som i en bil. Førerhuset er udvendig forsynet med nye LED-lamper, der både giver et godt lys og som udmærker sig ved at have lang holdbarhed. Hele elsystemets kabler er flyttet væk fra de varme og kritiske steder i motorrummet.
Det er med til at beskytte de vigtige elkabler og samtidig forlænge levetiden. Alle samlingerne på elkablerne er lavet med moderne multistik som lige kan skilles ad, og som er helt vandtætte.
Hele trucken er styret af en computer, som man kender det fra moderne lastvogne med CANBUS-styring. Betjeningsgrebene er lavet meget brugervenlige. Med den nye Touchcontrol kan man fint betjene truckens funktioner med handsker på, og der er gode muligheder for at betjene funktionen efter behov om funktionen skal ske hurtigt eller langsomt. På det hydrauliske område er der også sket en del ting. Man har indført drypfrie oringe ved samlinger af hydraulikrørene, og bremserne kører nu i konstant oliebad. Et system som Hyster gennem en del år har haft gode erfaringer med. Køleren er gummiophængt, et tiltag der betyder at levetiden er forlænget betydelig.
Produktion i NordirlandEn meget stor del af Hysters maskiner til det europæiske marked produceres for en stor dels vedkommende i Craigavon der ligger i Nordirland. På dette anlæg produceres også truck som forsyner det amerikanske marked. De helt store gaffeltrucks, med en kapacitet på mere end syv ton, produceres på anlæg i Nijmegen i Holland. De elektrisk drevne trucks bliver produceret i Irvine Skotland, dog med undtagelse af 3.5-5.5 ton som kommer fra USA. Hyster har desuden to fabrikker der producerer Warehouse trucks i Norditalien. Byggeriet af fabriksanlægget i Craigavon blev påbegyndt helt tilbage i 1979 og i 1981 blev produktionen startet og står nu for en stor del af verdensproduktionen af 2,0 til 3,5 ton Hyster trucks samt trucks til det europæiske marked i størrelserne 1,6 til 2,0 og 4,0 til 5,5 ton.
SamlebåndSelve produktionen sker delvist på et samlebånd, hvor truckene kommer færdige ud i den ene ende. Inden truckene afsendes gennemgår de en kontrol på flere punkter. Man vil have tjek på at trucken ikke spilder olie, og der gennemføres en gennemgående funktionstest
På fabriksanlægget i Craigavon produceres dagligt omkring 95 trucks. Kapaciteten kan dog sættes op til 110 trucks i døgnet. Der er i alt ansat 900 medarbejdere i produktionen, hvor der køres i treholdsskift. Fabrikken har 35.986 m2 under tag og i 2006 blev der produceret 17.607 nye trucks. Prognoserne for 2007 siger, at der i år vil blive produceret 18.506 nye gaffeltrucks.