Godstog til gavn for miljøet
Railion slår på tromme for godstogenes beskedne CO2 udledning
Det har aldrig været nogen hemmelighed, at et godstog bruger betydeligt mindre brændstof end en lastbil, hvis man fordeler brændstofforbruget på den transporterede godsmængde. Derfor kommer det heller ikke som nogen overraskelse, at godstogene udleder langt mindre CO2 end lastbilen. Men et nyt online værktøj ECOTransIT gør det let at beregne CO2 udledningen på en fragtopgave. Det har Railion Danmark gjort:
- Hver dag kører Railion to nationale heltog fra Fredericia til Høje Taastrup – og tilbage igen. Hvis det i stedet var lastbiler, som kørte denne strækning ville CO2-udslippet være over 3½ gange så stort, fastslår Niels Ole Carstensen, Salgs- og Kundeservicechef, og fortsætter:
- Så stor forskel er der på CO2-udslippet afhængig om, der kører tog eller lastbil mellem Fredericia og Høje Tåstrup. Og der er ikke tale om få mængder. Hvis vi blot kigger på et heltog på denne strækning, så udleder toget kun 3,2 tons CO2, mens det tilsvarende gods på lastbiler udleder hele 11,4 tons CO2.
Gode argumenterEcoTransIT er udviklet af fem europæiske jernbanevirksomheder og er frit tilgængeligt, blandt andet på Railions hjemmeside.
Men selv om man kunne fristes til at være lidt mistænksom over for et værktøj fra jernbanerne, der sætter lastbilerne i skammekrogen, så har Railion Danmark også opbakning til påstanden fra Rambøll Danmark, der ifølge Børsen har lavet en undersøgelse for bl.a. Hirtshals Havn, og rapporten bekræfter Railions egne beregninger.
En af undersøgelsens konklusioner skal være, at en tur fra Hirtshals til Duisburg vil spare miljøet for ikke mindre end 21 ton CO2, hvis blot godset transporteres på skinner frem for på vejen.