23948sdkhjf

Dyrt med sikre rastepladser

- Det er et fint initiativ, siger direktør Henry Dyrlund, Danmarks Transport Center i Vejle om udspillet til sikre rastepladser, som blev på DTC præsenteret forleden

- Det er et fint initiativ, siger direktør Henry Dyrlund, Danmarks Transport Center i Vejle om udspillet til sikre rastepladser, som blev på DTC præsenteret forleden



- Initiativet fortjener al mulig opbakning, for det er med til at sætte fokus på både den problemstilling, der hedder sikkerhed for lastbiler, gods og chauffører og så det behov for P-pladser, som køre- hviletidsreglerne har skabt, siger han.

Men han lægger ikke skjul på, at sikre rastepladser herhjemme, bliver en dyr mundfuld, hvis det skal gennemføres i stor stil.

Selv er DTC i front, når det gælder overvågede P-pladser for lastbiler på DTC, og der er allerede planer for etablering af 120 sikre pladser på DTC, som forventes at stå klar i 2008 efter mange af de retningslinjer, som arbejdsgruppen omkring sikre rastepladser med EU-parlamentarikerne Anne E. Jensen og ITD-sektionsleder Anders Jessen i spidsen.

Henry Dyrlund er dog ikke i tvivl om, at det kommer til at koste mange penge, hvis man skal gennemføre hele programmet for sikre rastepladser, som jo kræver vagter hele døgnet både ved ind- og udkørsel – ud over prisen for arealet og faciliteter som jo også skal vedligeholdes.

Vil brugerne betale?

- Et anlæg til 120 lastbiler svarer til en investering på 30-35 mio. kr., og skal man have vagter døgnet rundt taler vi jo om seks årsværk, som hurtigt kan koster et par millioner kroner, påpeger han og spørger om, hvem det vil betale for det. Skal Vejdirektoratet etablere noget sådan landet over som en del af infrastrukturen, tør jeg slet ikke tænke på, hvad det kommer til at koste. Tænk blot på grundpriserne i nogle dele af landet.

Og skal det være på privat basis, skal der jo være tale om en forretningsmodel. Så skal det kunne løbe rundt og spørgsmålet er, om brugerne vil være villige til at betale.

I dag koster det 20 kr. at parkere indhegnet på DTC, men alligevel holder lastbilerne i lag uden for, hvor det er gratis, påpeger han.

Henry Dyrlund er glad for debatten om rastepladser, som sætter fokus på også behovet for rasteplader andre steder og på mulighederne for at forebygge kriminalitet inden den bliver så slem som nabolande – selv Sverige er hårdt ramt, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095