Sikre rastepladser
Ny drejebog for etablering af nye parkeringsanlæg er et godt værktøj i kampen mod den tiltagende kriminalitet der truer chaufførerne på fremmede parkeringsanlæg
I fredags fremlagde EU- parlamentsmedlem Anne E. Jensen, V, og den såkaldte baggrundsgruppe den nye manual Sikre Rastepladser. Det fandt sted på
Transportbranchens Uddannelsescenter, DTC i Vejle, hvor man sektionsleder Anders Jessen fra ITD, gennemgik detaljerne i den gennemarbejdede og udførlige manual.
Her har man taget stilling til alle de vigtige punkter for en bevogtet og overvåget parkeringsplads for lastvogne. Således har man bl.a. besluttet, at en sådan parkeringsplads skal være forbeholdt lastvogne. Der skal hverken være personbiler, varevogn eller f.eks. busser på anlæggene.
Og så skal anlæggene etableres med en passende afstand ude på de store transitstrækninger i Europa, så chaufførerne ikke risikerer problemer i forhold til køre- og hviletidsbestemmelserne, inden de når en godkendt rasteplads.
Blåt FlagFor at kunne skelne de godkendte parkeringsanlæg fra andre, vil man have indført en slags blåt flag ordning, så pladserne kan findes både ved skiltning, på kort og f.eks. via internettet - og det skal være muligt at kunne booke en plads i god tid inden ankomsten ved hjælp af sms, internet eller pr. telefon.
Manualen er blandt andet blevet til fordi Europa Parlamentet sidste efterår vedtog at give 41 mio. kr.) til et pilotprojekt om ”sikre rastepladser” for lastvognschauffører, en sag det danske parlamentsmedlem Anne E. Jensen har kæmpet for i flere år.
SikkerhedDet primære sigte med projekt sikre rastepladser er at opnå tryghed og sikkerhed for chaufførerne samt sikring af det transporterede gods. Samtidig vil man rette fokus på at faciliteterne til chaufførerne har de optimale fysiske rammer og tilbud, så man tilskyndes til at benytte de godkendte anlæg i stedet for blot at parkere på en tilfældig og måske mindre sikker parkeringsplads.
Foto: DTC i Vejle har i mange år haft en indhegnet og videoovervåget parkeringsplads.