Udenlandske blokvogne må gerne
Men danske blokvogne må ikke køre med almindeligt gods i Danmark
Det tilbagevendende problem med, hvad en blokvogn må køre med, er nu for alvor brudt ud i lys lue. Danske blokvogne (altså specialkøretøjer der er registreret med en hvid blokvognsplade) må i Danmark ikke køre gods, som kan transporteres på almindelige registrerede (gulpladede) køretøjer.
Men det må f.eks. tyske blokvogne derimod gerne i Danmark. I går ankom der således en håndfuld tyske blokvognstog med læs i kategorien almindelig gods fra en udenlandsk destination til en leveringsadresse i Fredericia.
Godset bestod af rør i pakker, hvor hvert læs ca. havde en vægt på 16 til 17 ton og en længde på ca. 12 m. Flere af vognene var fireakslede blokvognstrækkere med tilkoblede fireakslede blokvogne, der har en vogntogslængde på langt over 16,5 meter.
Fuldt ud forståeligtFaktisk er det, tyskerne gør jo helt forståeligt. Man udnytter blokvognene, der måske skal laste blokvognsberettiget gods i Danmark til udlandet.
Men danske vognmænd ikke har de samme spilleregler i Danmark.. Det betyder således, at en dansk vognmand ikke kan køre ud en blokvogn læsset med et læs lange vindmøllevinger til en udenlandsk destination og derefter tage en returlæs til Danmark som de læs, der kom til Fredericia i går.
Men det kan udenlandske vognmænd altså, og det betyder at danske vognmænd mister transportopgaverne til udenlandske konkurrenter.