Fransk mautdræber
Ekspresfærge skal slå lastbilerne på både hastighed og pris på trafikken mellem Norge og Frankrig.
Franskmændene spiser gerne norsk laks, men prisen er pebret på grund af forholdsvis høje transportomkostninger. Det mener de franske skibskonstruktører i BGV, at man kan gøre både billigere og hurtigere med en helt ny færgetype, der sejler direkte fra Drammen i Norge til Boulogne sur Mer i Frankrig.
Trimaran
Det nye design, der er en såkaldt trimaran, har et langt smalt hovedskrog med to udriggere, der sikrer stabiliteten. Denne skrogkonstruktion vil kombineret med højydende moderne dieselelektriske eller gasturbine motorer tillade en gennemsnitshastighed på 35 knob – vel og mærke uden at brændstofregningen løber amok.
Trimaran færgen vil have en kapacitet på 90 trailere.
Ifølge dagbladet Ingeniøren hævder BGV, at man kan halvere transportomkostningerne. En del af besparelsen kommer naturligvis, fordi færgen sejler uden om den tyske vejskat.
Men der hersker angiveligt betydelig skepsis over for projektet blandt eksperter, der tvivler på økonomien kan hænge sammen.