Tippeladsproducent med mere end 150 år på bagen
Meiller blev etableret i München helt tilbage i 1850
De fleste, som kører ned gennem Tyskland, kender Meillers tippelad og påhængskøretøjer med det markante lad med stålsider. Det er et helt normalt syn overalt i Tyskland.
Men inden for det seneste årti, er Meiller også blevet mere almindelig på andre markeder.
I Tyskland har Meiller leveret ikke færre end 8000 enheder i 2006.
Disse enheder er fordelt på tippelad til lastvogn, hvor Meiller med 70 procent af markedet er absolut markedsleder.
Hele Norden, Baltikum og dele af det tidligere Sovjet er også områder, hvor Meiller har store forventninger til fremtiden. I 2006 nåede det samlede antal leverede enheder op på 14.000 stk. og koncernens omsætning nåede det svimlende beløb af 280 mio. Euro.
Et kig tilbageVirksomheden blev etableret i 1850, hvor det nærmest var en typisk gammeldags smedje med produktion af blandt andet værktøj. Allerede i 1907 byggede Meiller et tippelad, det var dog drevet af en art mekaniske donkrafte.
I 1927 blev det første hydrauliske udstyr produceret og så fulgte det hydrauliske tippelad, der stort set ligner det vi kender i dag.
Med den baggrund er der ikke noget at sige til, at Meiller har centreret sin virksomhed omkring hydraulik. Det er kernekompetencen i koncernens produkter. Derfor laver Meiller også selv det hele: Hydrauliske stempler, pumper, ventiler alt hvad man kan tænke sig, der har med tippelad at gøre.
Vi har besøgt produktionsanlægger i den tjekkiske by Slaný, hvor salgschef for F.X. Meiller, Johann R. Wimmer, fortæller, at det hele er opdelt på to vigtige segmenter, nemlig bygge og anlæg, samt affaldssektoren.
Herudover er produktsortimentet igen opdelt i bagtip, to-vejs og tre-vejs tippelad, kroghejs, multilift containere, kærrer med tippelad og tippeladstrailere. Desuden producerer Meiller også walking floor løsninger.
Meiller producerer i samarbejde med alle kendte europæiske lastvognsmærker færdige tippelad til montering enten på et af Meillers anlæg eller hos opbyggere ude i nærheden af kunden. Mange lastvognskunder verden over køber ganske enkelt deres nye tippeladsvogn med en nøglefærdig Meiller løsning.
Når man hos Meiller kender specifikationerne på lastvognschassiset, så har man tippeladet nøglefærdigt til lige at sætte på chassiset.
Tippelad produceres i standardudførelser med enten bordmatic eller pendelmatic sider. Bordmatic er en gammel kendt løsning fra Meiller, som af en eller anden grund aldrig rigtig har vundet indpas i Danmark. Men vi vil nok komme til at se mange Meiller tippelad med denne løsning i fremtiden.
Bordmatic er en løsning, hvor hele siden hydraulisk svinges ned til vandret plan og dermed forlænger bunden, så godset automatisk kommer længere væk fra vognens hjul. Derved er der mindre risiko, for at vognen kommer til at sidde fast i en grusdynge ved aflæsning. Bordmatic er konstrueret meget solidt, men for at undgå at lastvognen måske vælter ved transport af store sten eller lignende, så bøjer systemet af ved en given belastning, så bunden bare går ned og følger det lodrette plan under ladet.
Bordmaticløsningen er konstrueret helt efter den størrelse lastvogn, som ladet skal placeres på. En treakslet tippeladsvogn har således to hydrauliske cylindre under bunden til at hæve siden, mens en fireakslet har tre hydraulikcylindre, så man får fordelt trykket langs siden. Højden på siderne kan vælges op til ca 110 cm.
Nyt tippelad lanceretMeiller har netop lanceret et nyt tippelad på Bauma i München. Det nye tippelad udmærker sig ved bl.a. at have en tipvinkel på 51 grader ved bagtipning og en ny profil, kaldet M-jet siden.
Det har været et stort ønske fra mange kunder, at den ellers legendariske Meiller profil blev glattet mere ud, så det er muligt at placere reklamer på siderne. En mere glat profil giver også bedre rengøringsmuligheder.
Siderne produceres i stål, også et kendetegn ved Meiller. Stålprofilen laves nu af Hardox 400, der er lettere end det tidligere anvendte produkt. Fordelene ved stål, er mange. Bl.a. kan det nemt rettes ud efter at have været bøjet etc. Hvis det er alu, skal der som regel en ny side til. Endelig er stål billigere i indkøb end aluminium.
Til gengæld er der vægtforskel i aluminiums favør. Det viser sig dog at ,vognmænd, som én gang har fået Meillers stålsider, vælger stål igen.
Til produktion af tippelad m.v. anvendes udelukkende stålprodukter fra leverandører i Luxemburg, Finland og Sverige mens aluminiumet kommer fra Polen.
Produktionsanlæg i flere landeMeiller har produktionsanlæg i henholdsvis München, Düsseldorf, Karlsruhe og Ulm i Tyskland, samt i Waidhofen i Østrig og Slaný i Tjekkiet. I München har man hovedkvarteret, der netop er på vej til at gennemgå en større forandring.
I løbet af et par år river man næsten hele fabrikken ned og bygger en ny med tilhørende administration, som kun kommer til at bruge det halve af den nuværende grund.
Den anden halvdel skal benyttes til boligbyggeri, da der bliver lavet et større center med undergrundsstation lige op til grunden.
Dele af produktionen er da også flyttet til bl.a. Slaný i Tjekkiet. Det har flere årsager, men og lønnen er en faktor. En arbejdstime koster i dagens priser ca. fire gange så meget i Bayern som i Tjekkiet.
Tidligere kranfabrikTrans Inform har besøgt produktionsanlægget i Slaný, der tidligere husede en kranfabrik, som forsynede store dele af østblokken med kraner. I dag produceres alle Meillers tippelads- trailere og kærrer på anlægget i Slaný.
Hver dag forlader otte nye påhængskøretøjer den tjekkiske fabrik. I råvareenden kommer der hver måned 3000 tons stål ind, svarende til mere end 100 ton om dagen.. Det hele kommer pr. lastbil. Man har også prøvet at anvende jernbane, men mellem München og Slaný, hvor der knap er 750 km, kunne jernbanen ikke klare at levere inden for en uge, og det kunne man ikke leve med.
Trailerproduktionen forventes på sigt at ville vokse meget.
I dag kører der næsten ingen Meiller tippeladstrailere i Danmark, heller ikke i hele Norden for den sags skyldt. Det skyldes, at man gennem mange år er veget tilbage for at introducere en rigtig treakslet tippeladstrailer med 16 ton kingpin.
Mere fokus på NordenScanBalt A/S der forhandler Meillers produkter i Danmark og Baltikum, har dog fået Meiller til at sætte fokus på markederne i bl.a. Norden og Baltikum, hvor det er muligt at køre med mere end 40 ton vogntogsvægt.
Det har medført, at man til efterår starter med at introducere en 30 – 32 m3 version som almindelig treakslet firkantet tippeladstrailer med 16 ton kingpin og totalvægt på 40 ton.
Dermed vil der være mulighed for at udnytte 48 ton vogntogsvægt i Danmark, og et stort marked vil dermed åbne sig.