Tyske vognmænd på støtten
To milliarder kroner i ’bistandshjælp’ til tyske vognmænd bliver delvist betalt af danske vognmænd
Et flertal i Forbundsdagens trafikudvalg vedtog 25. april en støttepakke, der sender en kvart milliard euro, hvilket svarer til to milliarder danske kroner, ned i lommen på de tyske vognmænd.
Mens den tyske transportbranche langtfra er tilfreds, fordi man mener, sy støtteordningen er for lidt, så er dommen hos kollegerne i de andre EU-lande – herunder Danmark – at tyskerne bør dømmes ude for urent trav.
Støtteordningen anses simpelthen for stærkt konkurrenceforvridende over for de tyske vognmænds konkurrenter fra andre EU-lande.
Derfor gentager Dansk Transport & Logistik nu kravet om et indgreb over for Tyskland fra EU-Kommisionen (hvilket er tvivlsomt, da EU-Kommisionen har godkendt begge delordninger i den tyske støtteordning). Ellers må Danmark indføre tilsvarende støtteordninger til danske vognmænd.
- Når den tyske regering nu bruger en forhøjelse af den tyske vejskat, Mauten, til at støtte hjemlandets egne transportvirksomheder med lavere vægtafgift og penge til miljøvenlige biler, så er det helt påkrævet, at den danske regering handler. Enten ved at få EU til at gribe ind eller ved at give danske transportører en tilsvarende lempelse. Ellers taler vi om en helt urimelig konkurrenceforvridning mod danske vognmænd, der er tvunget til at bruge de tyske motorveje, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Maut-plasteretBaggrunden for milliardstøtten til de tyske vognmænd er de løfter, som den tyske transportbranche fik, da loven om kilometerafgiften på lastvogne på de tyske motorveje blev vedtaget i Forbundsdagen. Brancheorganisationer og tyske eksperter havde nemlig regnet sig frem til, at maut’en ville påføre de tyske vognmænd ekstra konkurrenceforvridende udgifter på 600 mio. euro i forhold til deres udenlandske kolleger. Blandt andet fordi de tyske vognmænd allerede var pålagt forholdsvis høje afgifter på køretøjer og dieselolie.
Der har hidtil vist sig svært at skrue kompensationsordninger sammen, der ikke strider mod EU-traktatens forbud mod konkurrenceforvridende statsstøtte. EU-Kommissionen har afvist flere oplæg fra Forbundsregeringen i Berlin.
Men kommissionen har altså nu godkendt to forskellige støtte ordninger på i alt en kvart milliard euro.
Den ene støtteordning er en sænkning af vægtafgiften på de maut-pligtige lastvogne (dem over 12 tons totalvægt) ned til et niveau omkring EU’s minimumsafgift. Ifølge cheføkonom Ove Holm i DTL, så betyder det, at et standardvogntog på 40 tons totalvægt vil falde fra nu godt 1500 euro til omkring 500 euro. Altså en årlig besparelse på omkring 7500 kroner.
Sammenlagt forventes denne ordning at give den tyske vognmandsbranche et tilskud på omkring 150 mio. euro.
Den anden støtteordning sluppet gennem nåleøjet hos EU-Kommissionens embedsmænd, fordi det er en såkaldt miljøfremmende ordning. Her kan tyske vognmænd få adgang til fordelagtige lån, hvis de vælger at investere i de meste miljøvenlige lastvogne på markedet – dem der er udstyret med en Euro5 motor.
Miljøstøtteordningen vil give tyske vognmænd en samlet bistandscheck på 100 mio. euro.
Det er uvist, hvor meget miljøstøtteordningen betyder målt på den enkelte nye Euro5-lastvogn, men beløb på 2000-3000 euro (15.000-22.000 kroner) har været nævnt. Den tyske transportbranche er dog kun delvist tilfreds, fordi der er langt op til den lovede kompensation 600 mio. euro. Derfor er det blandt andet blevet foreslået, at maut-udgifterne skal gøres fradragsberettigede for tyske vognmandsvirksomheder.
Dansk betalingPengene til de to støtteordninger henter Forbundsregeringen ved at hæve mauten med godt en eurocent, hvilket svare til en stigning på omkring ni procent. Det skønner Dansk Transport & Logistik vil koste danske eksportvognmænd omkring 40 millioner kroner årligt.
- Danske transportører kommer fremover til at lægge knap 440 millioner kroner i de tyske Maut-kasser hvert år, og nu ser vi, at nogle af disse penge skal sendes direkte videre til vore tyske konkurrenter. Vi konkurrerer gerne med dem på transportkvalitet og pris. Men der bliver tale om unfair vilkår, når den tyske stat beslutter sig for at lege international Robin Hood, siger Erik Østergaard.
Derfor har DTL i starten af maj sendt en ’rykker’ til transportminister Flemming Hansen for at få svar på, hvad ministeriet har gjort for at påvirke EU-Kommissionen, og hvad regeringen vil gøre ved sagen fremover.
Øger udflagning- Den tyske beslutning vil kun øge udflagningen til Tyskland. Derfor skal danske transportører have tilsvarende vilkår. Derfor opfordrer vi også regeringen til at fremme en dansk støtteordning til indkøb af de mest miljøvenlige lastbiler, siger Erik Østergård, der påpeger, at en sådan dansk ordning også vil bidrage til regeringens mål om renere og mere energieffektiv transport – blandt andet i forbindelse med de kommende miljøzoner.
ITD bakker opI International Transport Danmark (ITD) er man enig med DTL kritik, men vælger især at fokusere på mulighederne for mere miljøvenlige lastvogne, hvis Danmark følger Tysklands eksempel.
- Den tyske miljøstøtte er en rigtig god ide, men det er den kun, når alle transportører i EU får adgang til støtte. Vi gør og vil fortsat meget gerne gøre en indsats for et renere miljø i hverdagen, men miljøstøtte skal være ens og gælde for alle i EU. Vi må derfor have en tilsvarende ordning herhjemme, siger ITD’s formand direktør Mogens Therkelsen, H.P. Therkelsen A/S.
ITD påpeger at miljøstøtten til de tyske vognmænd er konkurrenceforvridende. Men EU-Kommissionen har godkendt støtteordningen og derfor er den eneste løsning, at Danmark indfører en tilsvarende ordning.
- Der er tale om en ulige og unfair behandling af andre landes vognmænd, når kun de tyske transportører får del i kompensationerne. Derfor beder jeg vore danske politikere om at indføre samme miljøordninger som i Tyskland, og vi anmoder om, at sagen tages op i EU, udtaler Mogens Therkelsen, Padborg.